Test av EtaPower

Test av EtaPower-kastrull

Har nyligen införskaffat en EtaPower 1.7L. Jag har inte hunnit använda den på någon tur, men nyfiken som jag är kunde jag inte låta bli att testa den lite grand. Dock kommer det att bli intressant när de första recensionerna kommer in.

Utan att göra anspråk på vetenskaplighet, så jämförde jag EtaPower med min gamla trangiakastrull, 1.7L. Båda kastrullerna försågs med 0.6L vatten, och som kök använde jag omnifuel med gas som stod på konstant låga.

Jag började med trangiakastrullen och där tog det 5m30s för vattnet att koka upp. Med spänning bytte jag kastrull och såg nu fram emot en koktid på under tre minuter, men det drog ut på tiden och jag kunde konstatera att vattnet kokade först när tidtagaruret stod på 4m30s.

Som sagt, detta var inget kliniskt laboratorieförsök, men EtaPowern var inte 50% effektivare än trangiat. Fast å andra sidan vore väl det nästan för bra för att vara sant. Jag har dock kommit på några möjliga felkällor, så jag ska nog testa igen vid senare tillfälle.

Hm, finns det någon mer än jag som kan roa sig åt likande semesteraktiviteter?

Mvh /Joel

Euskadi ta Askatasuna (ETA)

Är du säker på att ditt redskap verkligen heter EtaPower?

Hur jävla osensibel får man egentligen vara som köktillverkare?

Undrar hur framgångsrik den modellen blir i Spanien.

Re: En snabb fråga!

teledu; sa:
Använde du lock? Om inte förklarar det nog den långa koktiden.

Nej, jag använde inte lock, så visst förklarar det den lite längre koktiden. Jag körde utan lock för att kunna se när det verkligen kokade, dessutom så var det inte hur lång tid det skulle ta att koka som var det huvudsakliga intresset, utan förhållandet i koktid mellan trangia och EtaPower.

Mvh /Joel

Re: Euskadi ta Askatasuna (ETA)

sachsaren; sa:
Är du säker på att ditt redskap verkligen heter EtaPower?

Hur jävla osensibel får man egentligen vara som köktillverkare?

Undrar hur framgångsrik den modellen blir i Spanien.

Tja, i Baskien lär den bli otroligt populär, men kanske inte lika populär i övriga Spanien. ;)

Gora ta Gora Euskadi! (Betyder ungefär "Leve Baskien". Nu lär jag få Guardia Civil efter mig nästa gång jag sätter foten på spansk mark :))

Mvh /Joel
[Ändrat av Polarnatt 2007-07-03 kl 18:44]

Polarnatt; sa:
Gora ta Gora Euskadi! (Betyder ungefär "Leve Baskien". Nu lär jag få Guardia Civil efter mig nästa gång jag sätter foten på spansk mark :))
Mvh /Joel
[Ändrat av Polarnatt 2007-07-03 kl 18:44]

Du kanske tycker det är skitroligt men det finns en hel del spanjorer som kan hålla sig för skratt. Är det dessutom var du står i frågan om det s k Euskal Herria ser jag inte varför du överhuvudtaget skulle sätta din fot på spansk mark. Hur du har kommit fram till att "i Baskien lär den bli otroligt populär" vet jag inte men någon koll på spansk inrikespolitik kan det inte vara. Den skulle i stort sett inte bli populärare än en produkt som flirtade med vänsterpartiet...

Enrique de Gregorio, español, alcarreño och inte så jävla road faktiskt.

Ps. "Gora ta gora Euskadi" betyder "Leve och leve Baskien". Jag kan ha fel eftersom jag inte talar vascuence men tror inte det... Ds

Vättlefjäll skrev:
Du kanske tycker det är skitroligt men det finns en hel del spanjorer som kan hålla sig för skratt. Är det dessutom var du står i frågan om det s k Euskal Herria ser jag inte varför du överhuvudtaget skulle sätta din fot på spansk mark. Hur du har kommit fram till att "i Baskien lär den bli otroligt populär" vet jag inte men någon koll på spansk inrikespolitik kan det inte vara. Den skulle i stort sett inte bli populärare än en produkt som flirtade med vänsterpartiet...

Enrique de Gregorio, español, alcarreño och inte så jävla road faktiskt.

Ps. "Gora ta gora Euskadi" betyder "Leve och leve Baskien". Jag kan ha fel eftersom jag inte talar vascuence men tror inte det... Ds

Ok, var inte meningen att trampa dig på tårna.

Mvh /Joel

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
Liten test av ETAPacklite och Optimus Crux Kök och brännare 7
alven Test av Esbitkök Kök och brännare 35
ricke Test av kök i Fjell og Vidde. Kök och brännare 2
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
haskell Test av Primus Gravity (gas) Kök och brännare 1
nils73 Primus Ominfuel bäst i norskt test Kök och brännare 3
Pandan Nya primus etapower ef vs gamla Kök och brännare 26
fr3dr1k Primus EtaPower MF Kök och brännare 7
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
ErikThorsell Efterbrännare på Primus Etapower MF?? Kök och brännare 3
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
MickeD etaPower MF - vart tog markskyddet vägen? Kök och brännare 7
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
mpd Nån som testat EtaPower MF? Kök och brännare 15
Gubben på Udden EtaPower EF - tidiga erfarenheter Kök och brännare 2
Staffan Andersson EtaPower EF Kök och brännare 11
jbella Primus 2007, EtaPower Kök och brännare 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg