Terränglöpning i Göteborg

Någon som har bra tips på var man skall idka terränglöpning i Göteborg eller dess närområde? Jag menar då inte anlagda löparspår utan gles skog eller möjligen stigar. Typ.
Det bär mig emot att ta bilen för att springa, men det skall erkännas att möjligheten till ovanstående är starkt begränsat i tätbebyggt område...
Skatås har ju bra spår men hur är det "offpist"?

Saktåsområdet är nog det bästa om du inte skall ta dig långt utanför stan. Men mitt tips är att följa Bohusleden upp över Getryggen istället för löparspåren.

Över en dag kan du också ta tåget till Jonsered och sedan följa Bohusleden till Bohus och ta bussen tillbaka därifrån.

I Delsjöområdet finns det många möjligheter om du är beredd att springa på stigar. Däremot är det lite krångligare om du vill springa utanför stigarna, området består av ett antal nord-syd gående åsar och i dalarna mellan dessa är det bitvis ganska blött. Ett fint område är det norr om Delsjökärr kring Bredaremossen. En bra hjälp för att planera löpturer är de vandringskartor som finns för de flesta friluftsområden runt Göteborg med de flesta stigar utmärkta, ett exempel är denna:

http://www1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=77548

Vet inte var i Göteborg du bor men det finns en del möjligheter i stan med. Det går nog att springa lite utanför stigarna på Änggårdsberget och t ex området väster om Biskopsgården (Svarte Mosse) är förvånansvärt stort och folktomt och med stora möjligheter att springa utanför stigarna.

-Palle

Var en gång i våras och gick en tur med utgång från Sisjön, det som ligger där uppe. Det är ju riktigt trist i början men efter ett tag trappas folkmängden av och naturen börjar mer likna natur. Så längre bort är det stigar och en del upp och ned så det är ju bra träning. Tror även att det går att taga bilen till stigarna och alltså komma in från andra hållet. Men som redan skrivet, det finns nog en del bra kartor för ändamålet...

Nu så här i efterhand kanske du har hittat ngt bra ställe? Jag är även jag intresserad så om du har nått bra tips så. Bor vid Lindholmen

/Emma

Jag tror att området kring Gunnebo är fint att springa i. Har bara provat spåren där, men de går genom bokskog och där ser det ju trevligt ut att springa.

Vid Pixbo finns det ett fint område om man vill springa på lite större stigar (inte var du efterfrågade, men...). Har för mig att sjön man springer runt hetta Finnsjön. Har varit där och cyklat en gång och gillade naturen.

Från Mölndal kan man springa längs Bohusleden söderut också. Vanlig blandskog, inte så himla glest med andra ord, men man kan ju springa längs leden, och sen ta pendeln tillbaka mot stan.

Nu så här i efterhand kanske du har hittat ngt bra ställe? Jag är även jag intresserad så om du har nått bra tips så. Bor vid Lindholmen

Någon tipsade ovan om Svarte Mosse i eller vid Biskopsgården. Jag cyklade förbi där häromdagen och det kan nog vara bra att spring "off-pist" där men jag har inte provat än.

Själv springer jag oftast i Hisingsparken med början vi Slätta damm. Bor du vid Lindholmen är det väl ca 4 km dit.
Men där springar jag i löparspåren.

Bor du i Göteborg är Änggårdsbergen intill Botaniska kalasbra. Bra underlag i form av grusvägar och stigar, och du får möjlighet till bra pulsträning, inte minst i backarna upp mot ljungheden.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg