terränglöparskor och hålfotsinlägg

Jakten på lätt terränglöparskor att vandra i fortsätter.

Har prövat lite olika modeller, och fasnat lite för inov-8 roclite 315. Verkligen bra passform! MEN, ett problem med dem (och de flesta andra terränglöparskor) är att de funkar sämre med mina hålfotsinlägg. Eftersom skorna är relativt låga funkar det lite dåligt med mina hålfotsinlägg, det känns som att foten hamnar "för högt upp" med sämre hälgrepp som resultat.

Har funderat lite kring hurvida hålfotsinlägg är lika nödvändigt på en vandring med ojämnt underlag, och egentligen borde jag väl bara testa ge mig ut i terräng med dem, med och utan hålfotsinlägg, och testa hur det känns. Fast då kan jag ju inte längre lämna tillbaka dem..

Någon som har lite teoretiserande kring detta? Någon som har liknande erfarenhet, som använder hålfotsinlägg till vardags men inte i fjällen?

Tidigare har jag vandrat i mina crispi-kängor som passar skitbra med hålfotsinläggen, men det vore kul att få terränglöparskor att fungera..

Ortopediska sulor

Hejsan!!

Jag skulle rekommendera dig ett par ortopediska sulor och att då med dessa välja en storlek större skor så att sulorna passar.

Funkar kanon för mig... har haft sådana sulor nu i över 10år...

Löplabbet eller sjukhuset har möjligheter till dessa... jag har köpt mina på löplabbet hela tiden och är väldigt nöjd med både sulorna och med service.

Kanske är nått för dig också istället för att endast använda hålfotsinlägg så ger en hel sula en bättre passform för foten, enda som man måste tänka på är att man ska kunna ta ur de sulor som sitter i skorna och ersätta dessa med dina egna sulor... kan vara nödvändigt att välja en större storlek på vissa märken av skor men inte alla.

/Krister

Oj, jag menade såklart ortopediska inlägg, alltså en hel sula. Det är alltså sådana jag har. Ber om ursäkt för otydligheten.

Har såklart prövat gå upp i storlekar på skorna för att få bättre plats med de ORTOPEDISKA inläggen, men tycker man tappar mycket av hälgreppet med större skor.

Ska testa trimma ner mina inlägg lite för att se om det blir någon skillnad, men just nu upplever jag ORTOPEDISKA inlägg och terränglöparskor som en knepig kombination..

Ett annat tips, innan du går lös med saxen, är att gå till en butik som har ett ordentligt sortiment av terränglöparskor. Nyckeln här är att hitta en sko med rätt passform. De skiljer sig en hel del mellan tillverkare, men vissa har även två bredder av samma läst. Om RocLite 315 inte passar med dina inlägg så kanske de inte är det bästa valet helt enkelt..

Dessvärre verkar det som att många terränglöparskor är av relativt låg modell.

Och, det är inte på bredden inläggen inte riktigt passar, det är mera på längden och höjden, så jag tror inte att en bredare läst är någon lösning. Men, ska fortssätta jakten på stan idag...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg