Termosfråga

Jag sysslar med multisport och har ett litet problem. Jag tar en medicin som måste kylförvaras, det innebär som ni förstår lite bök att ta med sej en kylväska på en långtävling. Vet någon om det går att få tag på riktigt bra high-tec-termosar som håller kyla i flera dygn?

Problemlösning

Hej

Jag har en kompis som är i behov av en viss medicin och den måste alltid vara i kylen. Vi diskuterade hur vi skulle lösa ifall vi skulle ut och vandra ett par dagar.

En lösning jag kom på är att köpa ett vattentätt fodral som används till dykning. Beroende på hur stor medicinen (tex spruta) är, stoppa man medicinen i fodralet och sedan in i termosen. Därefter fyller man kallt vatten, ev med is också. Byter man vatten regelbundet tex från fjällbäcken som är riktigt kallt. Temperaturen blir kanske stabil och därmed kan medicinen klara sig. En annan viktiga sak är att fodralet ska kunna stoppas in i termosen, vid öppningen.

Tyvärr genomfördes lösningen aldrig i praktiken :-( Det hade varit intressant och en utmaning att lösa det.

Hoppas det här är till någon hjälp

Jonas

Problem...

Ja, jo det skulle nog kunna fungera. Det förutsätter dock att det finns kallt vattten i närheten. Tack för tipset.

Hör på apoteket eller hos vårdcentralen. Det brukar finnas små kylväskor avsedda för det ändamålet, som laddas med små patroner. De brukar man få låna eller köpa när man har fått medicinen utskriven av läkare.
/g

Kylväska

Jag fick med en kylväska avsedd för medicinen, men dels håller den bara i max 24 timmar och dels är den för stor att ha med sej på en tävling... Hur små är de som du tänker på?

När jag gick på medicinsk behandling under ett år fick jag låna en liten kylbox med inbyggda små kylslingor. Den var inte större än en normalstor bok. Men medicinflaskorna var inte heller av större modellen. Man stoppade in en någon slags patron, sen höll det sig kallt under lång tid. De borde kunna hjälpa dig med detta på sjukhuset.

/g

Var

Hej, har hört mej för både med min läkare och på Apteket, men de har ingen aning om vad jag menar. Känner du till vad dcet är för fabrikat på den eller vad den heter etc?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg