Terminologi

Ni vet sådan här klassisk personalkonferans, forum, facebook etc liknande grejer så skall man fylla i olika intressen. Om man vill poängtera att man gillar att vandra fjäderlätt vad tycker ni är ett bra sammanfattande ord?

Jag googlade lite på lättpackningsvandring och fjäderlättsvandring men fick inga träffar alls så verkar inte vara någon som använder, i alla fall inte än! Den amerikanska motsvarigheten är väl Ultra Light Trekking om jag fattat det rätt.

Det svenska språket är fantastiskt flexibelt. Här har du nu chansen att själv intruducera en term , och så får du väl se hur det slår. 'Lättpackningsvandring' säger ju exakt vad det handlar om, och kan väl begripas även av den mest inbitna betongråtta.

Snälla - vad du än gör så håll dig borta från anglosaxiska termer...

I princip är ju ordet "lättpackning" redan inmutat att bara handla om lättpackning i vandrings- och friluftssammanhang. Så ser det i alla fall ut om man söker på det.

Men om friluftssammanhanget inte framgår utan måste förtydligas, kanske egentligen "lättviktsvandring" känns kanske lite smidigare än "lättpackningsvandring". Men eftersom jag och Jörgen har jobbat strategiskt på att använda begreppet "lättpackning" så finns det ju en poäng med det ordet :)

Sen måste man ju inte bygga ett enda ord av det. Att kalla det "vandring med lätt packning" funkar ju också.

Med all respekt för ovanstående klokheter, men frågan är hur många fejsboksanvändare som förstår begreppet lättpackningsvandring? Torde icke "lättviktsvandring" vara mer begripligt för påtänkta målgrupp?

/ Heavyweight-Gunnar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg