Temperaturområde för sommarfjällsäck?

Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av tunnare sovsäckar på sommarfjället.

Just nu har jag en Ajungilak Kompakt som har ett antal år på nacken. Komforttemperaturen är -5, och jag har aldrig någonsin frusit i den; tvärtom är den ofta för varm. Har funkat bra under bar himmel även när man vaknat med snö på sig.
Problemet är att den väger 1,6 kg och fyller hela botten på ryggan när jag fjällvandrar. Jag skulle hellre packa ner mer god mat istället.

Nu funderar jag på att "byta ner" mig till en inte superdyr (runt tusingen) säck under kilot, och det finns ganska många säckar med komforttemperatur +5, extrem 0. Frågan är alltså om det räcker på sommarfjället.

Jag har läst om folk som använt säckar med liknande prestanda (bla McKinley X-treme Lite) på fjäll och liknande (Svalbard) utan problem.

Vad säger ni? Fryser man ihjäl eller räcker det att ta på sig underställ och lägga jacka över sig?
Jag är främst intresserad av er som använder säckar med komforttemperaturer på runt +5.

Nordesjo; sa:
Jag skulle vilja veta vad ni har för erfarenheter av tunnare sovsäckar på sommarfjället.

Just nu har jag en Ajungilak Kompakt som har ett antal år på nacken. Komforttemperaturen är -5, och jag har aldrig någonsin frusit i den; tvärtom är den ofta för varm. Har funkat bra under bar himmel även när man vaknat med snö på sig.
Problemet är att den väger 1,6 kg och fyller hela botten på ryggan när jag fjällvandrar. Jag skulle hellre packa ner mer god mat istället.

Nu funderar jag på att "byta ner" mig till en inte superdyr (runt tusingen) säck under kilot, och det finns ganska många säckar med komforttemperatur +5, extrem 0. Frågan är alltså om det räcker på sommarfjället.

Jag har läst om folk som använt säckar med liknande prestanda (bla McKinley X-treme Lite) på fjäll och liknande (Svalbard) utan problem.

Vad säger ni? Fryser man ihjäl eller räcker det att ta på sig underställ och lägga jacka över sig?
Jag är främst intresserad av er som använder säckar med komforttemperaturer på runt +5.
Nu har jag dålig erfarenhet av sommarfjäll men min spontana kommentar är: Nej du fryser inte ihjäl, du kan kanske få en rejält obekväm natt men överlever gör du säkert. Jag har sovit i en extrem -5º i -15º och överlevt utan större men.( Kan kanske dragit på mig någon hjärnskada:):)

hanspers; sa:
Nej du fryser inte ihjäl, du kan kanske få en rejält obekväm natt men överlever gör du säkert.

Överlever gör jag nog utan sovsäck också... :)
"Frysa ihjäl" var en klumpig överdrift från min sida - vad jag var ute efter var egentligen om det går att sova komfortabelt i en så tunn säck.

Nordesjo; sa:
hanspers; sa:
Nej du fryser inte ihjäl, du kan kanske få en rejält obekväm natt men överlever gör du säkert.

"Frysa ihjäl" var en klumpig överdrift från min sida - vad jag var ute efter var egentligen om det går att sova komfortabelt i en så tunn säck.
Med extra kläder kan du nog klara dig, men det beror ju också på hur kinkig du är med komforten när du ska sova

Nordesjo; sa:

Jag sover som en gris i en sådan sovsäck, min sambo behöver helst dubbla dunsäckar mitt i sommaren.. Det går inte att tala om för någon annan om han/hon kommer att frysa i en sådan säck.. Sommmar och vår så satsar jag personligen på en lätt och tunn säck framför en varm som jag ändå inte kan sova i utan att svettas som den lille grisen, skulle det bli kallt så tar jag på mig lite mer istället.

FJS90/91; sa:
Sommmar och vår så satsar jag personligen på en lätt och tunn säck framför en varm som jag ändå inte kan sova i utan att svettas som den lille grisen, skulle det bli kallt så tar jag på mig lite mer istället.

Det är ungefär så jag tänker!
Man har ju trots allt en hel del förstärkningsgrejer med sig som man kan ta på sig eller lägga över sig.
Hellre en vintersäck och en sommarsäck än en enda som inte funkar hundra för nåt.

Jag får helt enkelt använda mig själv som försöksdjur.

Jag har också en Ajungilak kompakt. För mig är den alldeles lagom på sommarfjället. Men på "vanlig" sommarsemester (=cykelsemester) i södra halvan av Sverige-Danmark tycker jag att min Ajungilak kompakt är ungefär så varm som du beskriver att du upplever Ajungilak kompakt på sommarfjället (hur jag nu mätte det!).
Då använder jag en "Ajungilak kompakt summer" som väger hälften så mycket, komforttemp +5/+10 - +30. En natt när det var ca +5/+10 fick jag dock ta på mig för att inte frysa.
Det finns förstås lättare (och billigare) sovsäckar än den jag valde, men många av dem har en dragkedja som inte går att öppna i nederkant (och det vill jag ha).
Ett plus är att om jag har båda säckarna så har jag en vintersäck. Ska bara lura ut någon att gräva bivack med mig igen...
/Stina

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt Temperaturområde Haglöfs Travelligt II? Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg