Temperaturlogg, hur bygga?

Hoj!

Vore intressant att koppla två termometrar till datorn, en vid marknivå och en högre upp.

När den lägre termometern är kallare än den övre är det sannolikt klart väder och när den undre visar på minusgrader kan man räkna med istillväxt.

Skulle vara roligt att automatisera en webbsida med sådan information och koppla det mot manuella isobservationer så man lättare kan förutsäga när sjöarna blivit åkbara.

Var får man tag på sensorer att ansluta till datorn utan att det blir dyrt? Bör så klart gå att läsa av värdena relativt enkelt för programmering.

Vore nog bra att komplettera med vindhastighet och riktning också, en slags väderstation helt enkelt.

Tips och idéer?

Undrar,
/Tobbe
 
Hej, om du googlar "temperature logger diy" så får du en hel del förslag och ritningar, och
jag vill minnas att jag sett färdiga program som tar hand om datan för de vanligaste typerna.
De delar som behövs för att bygga hela kaleset bör inte gå på många kronor. Det
förutsätter att du är beredd att löda ihop dem själv, alltså...

Jag knåpade ihop en sådan där till datorn för... 8 år sedan, kanske, efter en ritning.
Med andra ord minns jag inte ett dugg mer än att en enkel variant är just det - enkel! Det var i stort
sett bara en kabel... ;)
När jag spanar runt lite på träffarna nu, så ser jag att det första som dyker upp är något
som ser bra mycket mer avancerat ut än det jag gjorde. Det handlar väl om vad man har
för krav... om man ska ha flera olika mätpunkter kanske något sådant är att föredra.
Nu blev jag lite sugen på att plocka fram lödkolven igen...

Rikard (som just avslutade sitt fick/cykel/tak/-lampsbygge och inte hunnit städa bort skräpet än...)
 
Vägverkets trafikkameror

Vägverket har en liknande tjänst, http://trafikinfo.vv.se/triniMenu/trinimenu.html?startmenu=1 (välj temperatur). Den är mycket användbar för att bedöma utstrålningen och därmed isbildning/tillväxt. Vid klart väder är ofta temperaturen på vägytan ned mot 5 grader kallare än i luften. Lite försiktigt får man dock vara då det kan finnas en del felkällor (vid snabba temperaturförändringar kan trögheten skilja i de olika mätvärdena, och direkt solstrålnig på vägen kan spela spratt). Men ofta är denna tjänst mycket användbar.

Jag misstänker att Vägverket använder en IR-termometer för att beröringsfritt mäta temperaturen på vägytan. Det är troligen bättre än att mäta lufttemperaturen nära marken.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg