Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Temperaturgräns?
- Trådstartare Mtess
- Start datum
De anger komforttemperatur. På rak arm så vet jag ingen amerikansk tillverkare som anger extremtemperatur.M3tess; sa:Är det någon som vet om The North Face anger komfort- eller extremtemp på sina sovsäckar?
Haglöfs Annapurna? Vad är det? Mountain Equipment har en dunjacksmodell som heter Annapurna...Vet någon vad Haglöfs Anapurna har för temperaturgräns?
*inser att jag måste ha missat något*
Oavsett vad de anger .....
Oavsett vad TNF anger för typ av temperatur på sina säckar så är min erfarenhet av många år med en TNF Snowshoe att dess angedda temp.gräns -18 grader C är en temperatur där ingen komfort står att finna men man fryser inte ihjäl. Komforttemperaturen ligger snarare vid -10 grader C.
Oavsett vad TNF anger för typ av temperatur på sina säckar så är min erfarenhet av många år med en TNF Snowshoe att dess angedda temp.gräns -18 grader C är en temperatur där ingen komfort står att finna men man fryser inte ihjäl. Komforttemperaturen ligger snarare vid -10 grader C.
Re: M.a.o
För egen del så har alla säckar utom några svenska hållit vad de lovat och ofta mer därtill...
Kan det vara så enkelt som att sovsäcken har fel storlek? Det kan påverka mer än man tror.
Rätt många som testat diverse TNF-säckar (Kilo Bag, Superlight m.fl.) inkl. testare från Utemagasinet, Outside Magazine och Utemagasinet är tydligen inte benägna att hålla med eftersom de sovit gott när det varit minst så kallt som vad TNF anger. I.o.f.s. så skulle man ju kunna tänka sig att någon räknat fel när de räknat om från Farenheit till Celsius men knappast så mycket som 10 grader utan att något hojtat till...klippen; sa:Då kan vi klart konstatera att de anger extremtemperatur då vi båda plägar frysa innan angedd temperatur nåtts och dessutom långt innan.
För egen del så har alla säckar utom några svenska hållit vad de lovat och ofta mer därtill...
Kan det vara så enkelt som att sovsäcken har fel storlek? Det kan påverka mer än man tror.
Det verkar vara flera som har den erfarenheten att TNF:s s.k komforttemperaturer snarare bör ses som extremtemp. Hade med mig en Tundra (-29°C)till Grönland i mars. Vid sådana platser på sådana tider på året har jag dock alltid med mig förstärkning och tur var nog det. Vid -12-15°C började jag frysa trots rikligt med energiintag innan sovdags.
Jag har påtalat detta för TNF och deras svenska agent. Anser det mycket allvarligt att ange temp.gränser som inte håller, i synnerhet när man kommer ner på de låga temperaturerna. Det skulle kunna innebära stora problem och kanske värsta fall direkt livsfara. Det enda sättet är nog att ihärdigt, vänligt och konstruktivt påtala missnöjet för TNF. Själv blev jag nu ersatt med en Dark Star (-40°C). Kommer dock ändå ha med mig förstärkning till de kallaste platserna.
Ajungilaqs Denali testade jag på Svalbard i -37°C utan problem. Kanske detta fabrikat kan vara ett alternativ?
Mvh/Erik Malm
Jag har påtalat detta för TNF och deras svenska agent. Anser det mycket allvarligt att ange temp.gränser som inte håller, i synnerhet när man kommer ner på de låga temperaturerna. Det skulle kunna innebära stora problem och kanske värsta fall direkt livsfara. Det enda sättet är nog att ihärdigt, vänligt och konstruktivt påtala missnöjet för TNF. Själv blev jag nu ersatt med en Dark Star (-40°C). Kommer dock ändå ha med mig förstärkning till de kallaste platserna.
Ajungilaqs Denali testade jag på Svalbard i -37°C utan problem. Kanske detta fabrikat kan vara ett alternativ?
Mvh/Erik Malm
Komfort temperatur
Jag har en TNF kilo bag, den är graderad till 0 grader. På något ställe, kan vara en sjat eller en artikel, har jag sett beteckningen 0/-3 som angiven temperatur.
Hur som haver, jag sover gott (i bara kallsingar) i temperaturer ner till nollan eller strax under. Visserligen har jag i normala fall både sidenlakan och 3.8cm självuppblåsbart liggunderlag.
Min erfarenhet är alltså att TNF anger komforttemperatur och att dom håller vad dom lovar
Sov gott
Bengt
M3tess; sa:Är det någon som vet om The North Face anger komfort- eller extremtemp på sina sovsäckar?
/MT
Jag har en TNF kilo bag, den är graderad till 0 grader. På något ställe, kan vara en sjat eller en artikel, har jag sett beteckningen 0/-3 som angiven temperatur.
Hur som haver, jag sover gott (i bara kallsingar) i temperaturer ner till nollan eller strax under. Visserligen har jag i normala fall både sidenlakan och 3.8cm självuppblåsbart liggunderlag.
Min erfarenhet är alltså att TNF anger komforttemperatur och att dom håller vad dom lovar
Sov gott
Bengt
Haglöfs angivelser lär vara väl optimiska. Står det -10 så innebär det att hjärtat stannar om det är -11.
Det är möjligt att de har bättrat sig på senare år, det vet jag inte.
/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com
Det är möjligt att de har bättrat sig på senare år, det vet jag inte.
/ Robban
http://www.sportfiskeforum.com
Re: Re: M.a.o
Jag köpte en TNF sovsäck just därför att den gick att få i en liten storlek som bättre skulle passa min begränsade kroppslängd.
Ett mer troligt svar är att jag och andra som frusit kanske är mer frusna än de som kan gå på temperaturangivelsen. Eller så har vi haft kassa liggunderlag, vilket i och för sig inte gäller mig då jag vintertid har ett tjockare Terma-Rest 3,8 cm. Dessutom håller fortfarande min Carry Combi bättre vad den lovar på vintern än TNF-säcken.
Slutsats är att vi klarar olika mycket kyla och värme som individer och att ett generellt råd då bör vara att temperaturgränser på sovsäckar skall tas med en nypa salt och att man vid köp bör se till att ha en betryggande marginal till angiven gräns och tänkt bruk för att ha god sovkomfort.
haskell; sa:Rätt många som testat diverse TNF-säckar (Kilo Bag, Superlight m.fl.) inkl. testare från Utemagasinet, Outside Magazine och Utemagasinet är tydligen inte benägna att hålla med eftersom de sovit gott när det varit minst så kallt som vad TNF anger. I.o.f.s. så skulle man ju kunna tänka sig att någon räknat fel när de räknat om från Farenheit till Celsius men knappast så mycket som 10 grader utan att något hojtat till...klippen; sa:Då kan vi klart konstatera att de anger extremtemperatur då vi båda plägar frysa innan angedd temperatur nåtts och dessutom långt innan.
Jag köpte en TNF sovsäck just därför att den gick att få i en liten storlek som bättre skulle passa min begränsade kroppslängd.
Ett mer troligt svar är att jag och andra som frusit kanske är mer frusna än de som kan gå på temperaturangivelsen. Eller så har vi haft kassa liggunderlag, vilket i och för sig inte gäller mig då jag vintertid har ett tjockare Terma-Rest 3,8 cm. Dessutom håller fortfarande min Carry Combi bättre vad den lovar på vintern än TNF-säcken.
Slutsats är att vi klarar olika mycket kyla och värme som individer och att ett generellt råd då bör vara att temperaturgränser på sovsäckar skall tas med en nypa salt och att man vid köp bör se till att ha en betryggande marginal till angiven gräns och tänkt bruk för att ha god sovkomfort.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg