Jag har en bekanting som alltid talar om sin supervarma WM sommarsäck. Häromveckan kom han hem till mig och frågade om jag trodde att den behövde tvättas, för numera var den så förfärligt kall... En säck med 1/2 blixtlås på sommaren är ju inte optimalt, då den kan behöva användas som täcke för att man inte skall svettas bort en varm natt.
I mellantiden har han köpt tarpduk och numera är det tarp som gäller. Tidigare sov han i ett rejält litet 4 säsongerstält.
Min uppfattning av tält, små dylika, är att man höjer närtemperaturen ett par grader, samt att det blir dragfritt. Mina erfarenhet av tarp är att omgivningens temperatur råder, men att det blir torrare under taket och att man har luftväxling. Själv kan jag behöva en sovsäck med en än lägre temperaturgräns under tarpen, speciellt om det blåser.
Nåväl hans sovsäck såg ren och hel ut, dunet hade ännu inte börjat klumpa sig. Jag frågade vad han sov i, svaret var i fillingar, i ett sovsäckslakan. Häromnatten var det +4 utom strax före soluppgången då det kröp ner ett par grader till, hade han vaknat huttrande....
Jag föreslog honom sova i underställ eller en varmare sovsäck, nej men den har var så lätt och go och underställ väger ju...men skulle inte sovsäcken tvättas ändå? Var hans motfråga.
Men ute på nätet hade han hittat en supersäck till 4,5 kkr som klarade -5 och vägde som en fjäder. Mitt nya råd blev, bli lycklig med den då! Jo men den väger ju 150 gram mer än min gamla goda...
Ibland blir det för mycket av fixerningar vid vikt och funktion. Hans ullsyntetställ väger
330 gram och det bär han redan i ryggsäcken som förstärkningsplagg.... Men ännu behövs det ju inte riktigt, men känns skönt att ha med utifall att...
Men min lösning är ännu inte hans och sådana är vi, det ena argumentet för att bruka det man har, hindrar argumentet att hålla köpspiralen igång. Shopping is fun som det står i reklamen....
//J