temperatur och satellitlåsning

Jag har cyklat och rekat stigar sedan januari. Då har jag använt en Silva Multinavigator. Batterierna har varit 1200 mA NiMH

Empiriskt tycket jag mig ha märkt att Silvan tappade satellitlåsningen oftare i början (januari, februari när det var kallare) än senare (mars april då det var varmare).

Så min enkla slutsats är att en GPS tappar låsningen oftare i kall väderlek, troligtvis p.ga. lägra batterikapacitet.

Är det någon annan som har liknande erfarenheter? Är det någon som har helt andra teorier?

/Niklas
 
niking; sa:
Är det någon annan som har liknande erfarenheter? Är det någon som har helt andra teorier?

/Niklas

Jag använder en Vista med 1200 mAh NiMH. En gång när jag bytte till nyladdade batterier ökade mottagningen markant. Så jag stöder din teori om låsning och bnatterikapacitet.

MVH
Ö
 
Kyla gör att alla batterimojänger fungerar klart sämre, om det är något liv alls i dem vill säga :).

Beroende på var du haft GPS:en, så tillkommer ju även nedkylningseffekten av fartvinden.

Var du ute på nyårsnatten så är det ju rätt troligt att det var sirap i batteriet. Jag och en kompis var i Tresticklans nationalpark och kompisen blev väldigt förvånad när mobilen var tvärdöd bums vid samtal trots nyladdad batteri. Å andra sidan upptäckte vi dagen efter att temperaturen hade varit -28 i civilisationen ....
 
Radioförutsättningar

Jag är ingen expert på GPS-tekniken, men i lumpen fick vi lära oss att radiokommunikation tycker om högt, slätt och fuktigt. (Med den icke rumsrena minnesreglen "rakad bullfitta"...) Det vill säga väderleken kan oxå ha betydelse. Troligtvis är det torrare mitt i vintern.

/ Lasse
 
Placera fukten rätt

Fukten ska vara i marken, inte i luften.
Det är för att erhålla ett bra jordplan, något som är en förutsättning för bra radiokommunikation.

Anders
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg