Telting i løs snø?

Jeg var på Røros med telt i helgen. Der var det 25 minus og 30-40 cm løs puddersnø i skogen. Første leir måtte vi sette i skogen hvor snøforholdene var dårlige. Jeg prøvde å trampe snøen hard med skiene (trampe og så vente i 20 min) men da ble ikke snøen dyp nok til at jeg kunne sette ned snøpluggene mer en ca 15 cm og de satt svært løst. Jeg hadde også tenkt å bruke ski og staver til å forankre teltet men dette måtte gis opp pga de dårlige snøforholdene.

Under snøen var det steinard frossen mark så vi kunne ikke få snøplugger (eller skiutstyr ned i bakken).

Er det noen som har erfaringer med telting i lignende forhold? Hvordan forankret dere teltet?

(Vi fant noen paller som vi fikk festet hver ende av (Keron 3) teltet med. Heldigvis var det ingen vind den dagen. Forholdene var mye bedre når vi kom opp på fjellet, der hadde vinden pakket sammen snøen tilstrekkelig.)

Hilsen Thomas

Spik

Jag brukar ha med mig spik (7 tum galvaniserad) för att sätta upp tältet på hårdfrusen mark. Jag använder en hammare för att slå ner spiken och en tång för att kunna dra upp den igen.

Mvh/
Tore

Att tälta i lössnö

Hej
Jag vet inte riktigt hur det såg ut där ni tältade och hur lös snön var men ett alternativ är ju att lägga alla pinnar horisontellt. Ett par skidor som ligger ned i snön klarar mycket drag om än snön är väldigt lös. Själv brukar jag titt som tätt sätta upp mitt tält på detta sätt, det funkar mycket bra tycker jag. Jag använder ett Hilleberg Nammatj 3GT och brukar alltid använda skidorna till kortsidornas öglor. (Kanske inte att rekomendera om du skall lämna tältet för en topptur nån dag :)

Lycka till nästa gång ni tältar i lössnö

Takk for gode ideer

Takk for gode tips.

Tror nok jeg skal få forankret teltet bedre neste gang jeg er i skogen med løssnø.

Vennlig hilsen
Thomas

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg