Telislängd?

Jag ska köpa nya telisskidor! Vad ska man tänka på när man väljer längd?
Har tidigare åkt på gamla "ocarvade" 183-centimeters. Vill nu ha ett par modernare och kortare.
Men hur korta?
(Jag är ca 1.65, åker helst off-pis +skidbestigningar men vill även att det ska funka bra i pisten.)

Längd

Längd beror på åkstil och vikt för carvingskidor. Skulle tippa på 170cm för dig. Vissa carvingskidor finns heller ej i 170cm utan det beror på många faktorer. Är du däremot mycket bra åkare kan du utnyttja tex 178cm.

/erik

Kort - lång

Jag har för mig att vi snackat om detta förut i det här forumet...

Ett par kortare skidor svänger ju snabbare (!) och kan åkas mer tekniskt. Längre skidor ger mer stabilitet och är utmärkta om du vill åka fort...

I övrigt bör du tänka på din teknik i valet av längd. Åker du "old school", som norska turåkare, dvs framfoten långt fram och bakfoten långt bak finns en risk att korsa skidorna bakom framfoten. Mycket irriterande. Åker du däremot med fötterna ganska nära varandra i nigningen (kan vara djup ändå) klarar du dig med kortare skidor.

Din egen kroppslängd är nog en bra början...

Mvh

/föhl

Välj alpin längd!

Hej!

Min personliga åsikt är att man med fördel kan välja telemarksskida i samma längd som motsvarande alpina skida. En del förespråkar att man skall välja något längre skida för telemark eftersom man inte kan utnyttja skidan lika effektivt och behöver extra stabilitet. Det ligger säkert något i detta påstående så det är antagligen klokt att undvika de allra kortaste varianterna.

"Normallängden" på alpina skidor (för friåkande killar ) har under de senaste åren gått från 200 cm via 190 cm till denna säsongs 180 cm. För tjejer 10 cm kortare. Men längden är också beroende av vilken skida du väljer, vissa skidor är gjorda för att åkas i extremt korta längder...

Generellt kan man väl säga att de kortaste (nervösa och kvicka) gör sig bäst i pisten och att en längre (stabilare och lite trögare) fungerar bäst allround och off-pist. Men det finns undantag.

Eftersom skilda skidor i dag är väldigt olika är det svårt att ge ett längdråd utan att veta vilken skida du funderar på. Men jag håller med Erik i hans rekommendation. Med en modern hyggligt bred carvingmodell är väl 170 cm ett riktmärke så gott som något. Är du en tungviktare och/eller vill köra riktigt fort kan det vara en god idé att gå upp ytterligare lite i längd.

MVH/MM

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg