Teliskurs?

Grundkurs i Abisko!

Jag kan varmt rekommendera "Telemark Grund" i Abisko med STF. Jag gick den kursen påsken 2002 och det var det bästa jag gjort hittills i min teliskarriär. Vi började i Björklidens pistade backar och övade in grunderna, sedan gjorde vi en tvådagars tillämpningstur i opistad terräng där vi fick träna offpiståkning, dvs telemark i sitt "rätta" element. Vår ledare Walter var ett energiknippe med outsinlig entusiasm och trots rytande storm och snöyra fyllde han dagarna med sann telemarksglädje. Kursen är en vecka lång. Rekommenderas verkligen!!

Mvh Petra

Jag gick telemark II lång förra året. Antar att kursen i Abisko är mindre jobbig då man i Storulvån är hänvisad till att gå med stighudar på en gång. Jag är dock väldigt nöjd med Telemark II kursen i Storulvån och blev defenetivt en bättre skidåkare efter kursen, förutom alla bra vinterfjälltips som vi fick. Dessutom ingick en lavinkurs steg I med både teori och praktik.

/John

grundkursen...

Telemark grundkurs, tycker du den passar för absoluta nybörjare? Bör man snarare gå en fortsättningskurs ifall man åkt lite??

Re: grundkursen...

Rödluvan; sa:
Telemark grundkurs, tycker du den passar för absoluta nybörjare? Bör man snarare gå en fortsättningskurs ifall man åkt lite??

Ifall du menar Abiskokursen, så var det en hel del "falska" nybörjare som anmält sig till nybörjarkursen. Dvs de hade åkt en hel del innan. Vår ledare löste det på så sätt att vi blev indelade i två grupper, efter tidigare erfarenhet av telemarksåkning. Halva dagen åkte man med ledaren och andra halvan med en praktikant från en fjälledarutbildning ("ledare" nr 2). Det var en mycket bra lösning, tycker jag. Och även de med erfarenhet av telemark hade problem med offpiståkningen!

För övrigt ingår SLAO lavinkurs steg 1 också i Abiskokursen. Man får träna kamraträddning med transceiver och lära sig en hel del teori om laviner. Och mycket annat som är värt att veta när man är ute på vinterfjället förstås!

Mvh Petra

Re: Grundkurs i Abisko!

madir; sa:
Jag kan varmt rekommendera "Telemark Grund" i Abisko med STF.

Tack för tipsen. Denna kurs verkar ju bra, men tyvärr blir det lite väl dyrt för mig. Därför funderade jag på den kortare varianten i Storulvån. Resan blir också betydligt kortare eftersom jag bor i Stockholm. Som jag förstår det har iaf STF varit bra som guider, stämmer det?

Re: Re: Grundkurs i Abisko!

MimmiD; sa:
Som jag förstår det har iaf STF varit bra som guider, stämmer det?

Ja, vår guide Walter var toppen och jag har kompisar som gått varianten i Storulvån som också öst lovord över guiderna. Lycka till med kursen!!

Petra

Re: Re: Re: Grundkurs i Abisko!

MimmiD; sa:
Som jag förstår det har iaf STF varit bra som guider, stämmer det?

Gick min första kurs (telemark 2) i Storulvån för STF, en kurs som är mycket bra!!
Telemark 1 såg jag bara på avstånd när vi gick på våra turer men de verkade ha trevligt.

Den instruktören vi hade var bra, genomtänkt koncept rakt igenom och mycket flexibla kurser..

Kom för övrigt just hem från en tur i sälen fjällen, kalasåkning i skogen, något jag kan tacka telemark 2 för kunskapen kring ;)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte_LL Randonneekurs samt teliskurs - erfarenheter att dela? Telemark 0
sbnmna Teliskurs i alperna Telemark 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg