Telisfrågor

tjohej,
tänkte försöka lära mig åka telis under sportlovet,
hur detta går är en annan femma då min skiderfarenhet inte är direkt gedigen.
Åkt slalom en sådär 4-5 gånger och kan ta mig ner utan problem, åkt en del på tur (4 mil som längst), samt en heldel längdåkning i spår.

Det jag har i utrustning väg är ett par läderpjäxor typ:
Lundhags Svartlöga (med endast snörning), tror dessa ska duga för enklare telis åkning (sår iaf telemark under :), och sen har jag hör att läderpjäxor ska va bra för nybörjare för att lära sig rätt balans. Stavar har jag nog också.

Skidorna är sedan ett kapitel som jag i princip inte kan någontnig alls om.
Målet med det hela är att: Kunna ta sig till en topp (en bit bort), ta sig upp för toppen, och sedan åka ner från toppen på sånt där trevligt telis vis :)
Behöver med andra ord ett par ganska lätt åkta skidor som passar för nybörjare.
Personliga mått: lägngd: 180, vikt: 65-70.

Nån som har nåt bra förslag som kan passa plånboken :) inte så dyra med andra ord.
Håller utkik på prylmarknaden men det är lite svårt när man inte vet vad man ska hålla utkik efter.

Pjäxorna

Med såpass låga och mjuka pjäxor bör du ha ett par riktigt smala skidor. Typ Åsnes Nansen. Såna brukar vara riktigt billiga begagnat. Att åka i isiga backar med sån utrustning är kass, men är det bara lite mjukt så kan du nog ha riktigt skojigt. Se till att backarna är lagom branta, barnbackarna är oftast för platta.

Om du äger ett par riktigt mjuka slalomskidor kan du testa att sätta telemarksbindningar på dessa, om du vill komma billigt undan.

I samma båt (men nu på bryggan igen)

Jag var i precis samma sits som du inför nyårshelgen. Jag hade åkt en del tur, knappt någon slalom alls (däremot en hel del snowboard, men det gills väl knappt) och tänkte att det där med telemark verkade trevligt.

Sedan tidigare hade jag ett par låga läder pjäxor (Garmont Touring) och ett par turskidor av typen Åsnes Rago som jag tyckte var alldeles för mjuka för pisten.

Efter att ha läst en del i forumen här så bestämde jag mig för att köra med mina läderpjäxor men försöka leta upp ett par riktiga skidor och lyckades få tag på ett par nya K2 Piste Off som i mitt tycke ser ut som ett par hederliga gamla slalomskidor (d.v.s. det är ganska lite midja på dem) med en Chili-bindning för ett överkomligt pris. Tanken med skidorna var att köpa ett par skidor som jag inte behövde känna att jag skulle behålla i tid och evighet utan kunna uppgradera om jag kände för det i framtiden, medan bindningen kanske kunde vara densamma ett bra tag.

Jag oroade mig en del för det här med pjäxorna eftersom det ibland låter bland telemarksrävar att hårda/höga pjäxor skulle vara det enda alternativet.

Så hur gick det? KANON! Jag hade dödskul i pisten och precis som ovanstående svarare beskrivit så var det roligare och enklare om backen var något brantare än barnbacken (typ röd). Visst, jag blev grundligt omkörd och förbiswishad av telemarksåkare med timglasskidor och hårda pjäxor men då kändes det bra att komma ner i liftkön med de låga pjäxorna och tvåmetersskidorna och le ett snett leende á la "Åja, hade du klarat de där svängarna med den här utrustningen" ;-)

Jag hade i förväg studerat de övningar som beskrivits i en annan tråd i det här forumet (bära bricka, strålkastare i knäna, inte resa sig mellan svängarna o.s.v.) och det tycker jag att jag hade en ofantlig nytta av.

Det blev två turer också (fast då körde jag på mina turskidor) och teknikträningen i backen var verkligen nyttig även på tur.

Lycka till

Vill du åka telis eller ta dig ner?

Inget fel i att bara ta sig ner från toppturer, men det kräver inte riktigt samma teknik/prylar.

Vill du gå upp på toppen och åka ner klarar du dig bra med läder och ett par lätta och mjuka slalomskidor med telisbindning på (max 500 spänn). Lagom längd ca din längd + 10 cm. I lös snö funkar detta utmärkt. Försöker du åka i pist med denna utrustning kommer du att sladda ner för berget. Så såg all telis ut för 10 år sedan, så det behöver inte vara fel.

Vill du däremot lägga de feta svängarna nerför en pist eller pumpa puder riktigt aggresivt rekomenderar jag ett par bredare och kortare timglasskidor, plastpjäxor. Tänk på att korta skidor är svårt på telis (tvärtom mot vanliga alpinskidor).

Lycka till!

Är hälen lös är det telis!

/föhl

korta skidor och telis....

Hej !
Jag vill bestämt dementera ryktet att korta skidor är svårt för telisåkning. Jag är själv 183 cm lång och väger 80 kg och kör på ett par Rossignol Big Berthod som är endast 177 cm långa. De är helt suveräna i branta och smala skogsrännor, helst i Kittelfjäll ;-)

De är perfekta för toppturer också i brant terräng då man måste hoppsvänga.

I början så var det lite ovant för jag hade kört på K2 Piste off som var 195 cm långa, så då korsade jag skidorna bakom ibland. Men tveka inte att skaffa riktigt korta skidor för skoj puckeltelisåkning och hopp. I terräng med begränsat svängutrymme är
detta suveränt.

Ibland i djupt puder händer de att de dyker ner men det överlever man (oftast).

MVH Mats

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg