telisar kring Falun ?

Hejsan !
Jag ska hem till mina föräldrar i Falun över jul och tänkte förstås ta med skidorna.
Hur är åkningen i Romme Alpin eller Nybrobacken (existerar den fortfarande ?) i Borlänge.
Bjursås har jag åkt i tidigare och de har ju fått fler nedfarter och en stol-lift så det verkar lovande.
Är kanske Romme Alpin bäst av de jag nämner ? Verkar ha flest nedfarter iallafall.
Undrar, Mats

pär

Gäst
Skidåkning i Falutrakten

Just nu har vi ca. 10 cm snö i borlängetrakten.
Romme Alpin öppnar till helgen.
Romme har störst fallhöjd (250) mot Bjursås 200.
Nybrobacken bedriver mest verksamhet för den alpina klubben, men skall
i år ha öppet även för allmänheten - säkert billigt att åka där. Säker gott
om plats också att ta ut sina svänga på då det är mindre med folk där.
Fallhöjden är väl på 200 meter skulle jag tippa.
Har ej åkt i Bjurs, men i Romme är det alltid mycket välpistat.
Mera info med tel.nr, webadresser osv hittar du i Sport-guiden som finns
gratis på alla sportaffärrer.

tomp (Tomas Löfgren)

Gäst
Källviksbacken

Icke att förglömma är min gamla hemmabacke Källviksbacken. Inte mycket till fallhöjd, men en för året ny pist lite funboxar och billiga liftkort gör stället värt ett besök! Speciellt om man är lite av en telemarkjibber.

Man hittar dit genom att följa skyltningen mot Källviken från centrala Falun och sen skyltarna mot Källviksbacken.

Några svängar är alltid bättre än inga svängar alls!

jodå, jag vet !

Hej !
Jo jag känner till Källviksbacken. åkte där för väldigt många år sean, vore kul att se hur det ser ut där idag. Jag har ju inte bott i falun sedan 1991, så endel har väl hänt. Hur pass billiga liftkort är det där egentligen ?
Jag åkte i Bjurs idag och det är ju himla dyrt. 190 kr för dagskort. Lika som Kittelfjäll (möjligen är det 195 i Kittel) och skidåkningen är ju inte riktigt jämförbar. Håller dock med om att några svängar är bättre än inga svängar. Hemma i Umeå brukar jag traska upp och ner för en väldigt kort backe, som sagt....
Hälsar, Mats

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg