Telemarkskidor

Hejsan!

€r det nŒgon som kŠnner till vad Rossignol Blackwidow samt ￾snŠs V6 Šr fšr slags telemarkskidor, till vilket ŠndamŒl lŠmpar de sig?
Jag hittade nŒgra par oanvŠnda till salu mycket fšrmŒnligt, Œrsmodell -97 eller -98.
Jag tŠnkte frŠmst Œka i pist och jag vŠger 75kg.
Hur lŒnga ska telemarkskidor egentligen vara?

Svar telisskidor.

Tjeena alla.
Jag känner bara till Ross, Black Widow. En guldskida på "sin tid". Den fungerade super som nybörjarskida för mig. Var dessutom en av det vassaste och dyraste i
skidväg som fanns då, med den häftigaste "åvansidan" (om man nu bryr sig om sådant).
Dock är den inte timmad och det går inte att ligga på skärande sväng lika lätt med en sådan skida. Men det är en utmärkt pistskida på många sätt. Fartstabil, bra isgräpp, lättsvängd och tålig. Dessutom fungerade den mycket bra vid toppturer.
Mitt förslag. Köp den om Du kan få den till ett bra pris. Glid runt på den en säsong om Du inte är mogen än för en Carvingskida. Sedan behåll den för senare toppturer.
Mina "Widows" "dog" tyvär i Sälen då en sten slet bort hela inre stålkanten. Köpte mig då ett par raka Olin. Har dessa fortfarand som toppturskidor. Om Du ska ha ett par Widows eller liknande för att senare gå topptorer, kan det vara smart att köpa lite längre skidor, åtminstone i din längd. De bär då bättre på löst underlag.
MVH Lavinfaran
[Ändrat av lavinfaran 2001-12-10 kl 10:42]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uffemannen Vad fick dig att börja åka Telemarkskidor ? Telemark 17
pzac Hyra telemarkskidor i Val D Isere? Telemark 2
kristofer Köp av telemarkskidor Telemark 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg