Teknisk mambojambo

Det snackas mycket teknisk mambojambo på den här sidan.
Borde det inte handla lite mer om själva utövandet istället för detta prylbögeri, eller har ni deppat ihop totalt pga lappmöglet?

För mig är det enkelt.
Utövandet sköter jag ute i naturen, prylbögeriet och det tekniska mumbojumbandet sköter jag när jag inte är i naturen.

Ska man diskutera utövandet blir det också gärna tekniskt mumbo jumbo, som till exempel "ska man gå norrut eller söderut för att få bästa naturupplevelse?".

Andrabrunn; sa:
Det snackas mycket teknisk mambojambo på den här sidan.
Borde det inte handla lite mer om själva utövandet istället för detta prylbögeri, eller har ni deppat ihop totalt pga lappmöglet?

När jag är ute i naturen (till exempel flugfiskar - denna prylbögarnas extremsport ;) ), då pratar jag sällan eller aldrig om de prylar jag har med mig. Men när man sitter på sitt mögliga jobb, vad ska man då göra än att att prata prylar? :)

/S

Om jag har förstått saken rätt så är det så att om man befinner sig inomhus ägnar man sig åt prylsnack och annars inte. Ville bara styra över snacket mot mer skidskoåkning då det är vinter och det finns is om än toppad med lappmögel.

Andrabrunn; sa:
Om jag har förstått saken rätt så är det så att om man befinner sig inomhus ägnar man sig åt prylsnack och annars inte. Ville bara styra över snacket mot mer skidskoåkning då det är vinter och det finns is om än toppad med lappmögel.

Du kan få vara undantaget om du vill. ;-)
Det är helt okey att sätta igång och styra över snacket mot skridskoåkning, nu när det är vinter och allt. Ett drygt och tråkigt tips är att försöka skapa det man vill ha, istället för att klaga på det man inte vill ha. ;-)

Själv paddlar jag trots att det är vinter, och kan hälsa att både fredagen och söndagen var alldeles fantastiska här i Göteborgs skärgård. Vindstilla och solsken! Och dessutom var jag med om en sak jag aldrig tidigare upplevt. Men nu borde jag vara i paddlingsforumet, så jag tackar för mig!

Ha en god skridskotur!
Och med gott kaffe i termosen åt dig!

Patric, en annan än ovan.

De flesta har inte än upplevt hur mycket mer långfärdsåkning består av än själva utrustningen. Det är ju det första man konfronteras med, vad ska jag har för skridskor osv. Upplevelserna och erfarenheterna på isen kommer först senare. Jag håller med dig Mikael, jag pratar hellre om utövandet än utrustningen, men varje försök till diskussion brukar leda in på snack om en viss typ av utrustning.

/Bo
http://snabelslash.com/bo/

Prylar är lättare att ha korta åsikter om

Ett sånt här forum lämpar sig bäst för korta inlägg.

För att beskriva upplevelser så lämpar sig bilder, filmer och texter med litterära kvaliteter bättre än hastigt nedkastade synpunkter på utrustning.

För övrigt så är långfärdsskridsko en mycket intressant prylsport med stora möjligheter att optimera t ex skor bindningar slipning pikar matsäck ryggsäck osv i alla oändlighet och sådana frågor diskuteras i varje fall mycket i de kretsar jag rör mig även på isen och på raster.

Isbedömning är också mycket intressant att diskutera och det finns många sådana trådar här på forumet. Sök på Johan Porsby och Krister Valtonen så hittar du mycket.

Jag gillar det här forumet men kan du hitta på nya intressanta trådar så skulle jag förmodligen gilla det ännu mer.

Thure

Andrabrunn; sa:
Ville bara styra över snacket mot mer skidskoåkning då det är vinter och det finns is om än toppad med lappmögel.

Det är ett lovvärt initiativ! Det är klart att det kan behövas pratas mer om själva utövandet än om prylarna.

Det kanske är den änden som du borde ha börjat med.
Problemet är att retoriken med att som första inlägg ifrågasätta prylpratandet - istället för att föregå med gott exempel och hoppa in och sprida glädjen och prata om just upplevelsen - lätt genererar tjurskallighet.

Jag är alltså förespråkare för Patrics tes: gör bättre själv istället för att gnälla om "mambojambo" :)

(Jag är förespråkare för den andre Patrics tes också)

Dubbelknuff

Det var inte meningen att mitt ämne "teknisk mambojambo" skulle rendera i att tjurskalleförklara mig själv. Tanken var att väcka andras tankar kring hur forumet kan utnyttjas utan att bli enkelspårigt.
Tror inte att vi kommer lägre på detta spår.

Vill i stället starta en diskusion kring dubbelknuff åkning. Är detta möjligt på glapp grilla (ej klapp eller slapp) och isåfall hur gör man?

Den som söker skall finna

Testa då att dra igång ny tråd eller...

testa sökfunktionen, tror jag fick 27 träffar på "double push" i forumsöket

Där vet man aldrig vad man kan hitta...

/Oscar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg