Tekniktips?

Jag skulle vilja lära mig en bra teknik för inomhusklättring.
Har ingen möjlighet att gå en teknikkurs. Så nu undrar jag om det finns någon litteratur på internet om tekniker och sådant, eller om någon kan tipsa om en bra bok??

Jag tycker att det är mer teknikkrävande att klättra inomhus än ute. Har nästan enbart klättrat utomhus.

//Gustav\\

Keras2006; sa:
Jag tycker att det är mer teknikkrävande att klättra inomhus än ute. Har nästan enbart klättrat utomhus.

//Gustav\\

Det beror väl kanske på vilka leder man klättrar på, men inomhus tenderar man att pressa sina klättertekniska gränser lite mer.

Vet inte att jag sett någon renodlad tekniklitteratur, men det du skulle kunna prova är boken "Training for climbing" av Eric Hörst. Mycket matnyttigt om träning i allmänhet.

http://www.trainingforclimbing.com/

Ett annat tips är att gama på duktiga klättrare på svåra leder och att bouldra mycket. Försök att lösa ett problem eller ett krux på så många olika sätt som möjligt och klättra problem som kräver lite udda tekniska lösningar.

Värm upp och stretcha ordentligt!!!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg