Teknikfråga

Har hållt på lite med övningarna i "Self-coached climber", bland annat en som heter "same-side-in traverse".. som även kan utföras i vanlig topprepsklättring.

Det handlar alltså om att man alltid vrider in den sida vars hand man ska flytta, innan man flyttar handen. Jag har gjort den här övningen rätt mycket nu, och har liksom börjat klättra nästan enbart på det sättet kan man säga, speciellt på nya leder där jag inte har något invant rörelsemönster från tidigare.

Men.... börjar fundera på om jag gör det för mycket - om det skulle vara lättare på något annat sätt.

Kan man överdriva det här med att vrida in sidorna? När är det "överdrivet"? Finns det någon enkel regel som säger när det är dåligt att vrida in sidan? Jag får för mig att jag använder det överdrivet mycket nu. Ibland blir det kanske mycket fot-och-hand-byten för att kunna klättra på det viset?

Det som får mig att undra är egentligen alla klätterfilmer jag ser, där extremt duktiga klättrare kör ganska "rakt på"-style, och klättrar mycket med knäna mot väggen, ofta på branta överhäng. Det ser ut som att de på många ställen kunde klättra mer effektivt genom att vrida mer.. men de mörschar på med knäna vända rakt mot klippväggen.

Är deras teknik mer effektiv - är det jag som tror för mycket på vrida-in-konceptet? Eller är de bara lata och inte tänker efter? Eller försöker de få det att se svårare ut än vad det är? ;)


Exempel:
http://www.dailymotion.com/video/x508h2_la-rambla-9a-by-chris-sharma_sport

Jag tycker det ser ut som att han klättrar kanske 60-70% vänd rakt mot väggen.. tänker mig att en "effektiv stil" skulle innebära 60-70% sidan-in istället.
 
Det är svårare att utföra växelvisa vridningar på klippa än på klättergym. Även fötterna måste vridas, vilket är svårare på de i allmänhet mindre stegen på klippa.
 
Har hållt på lite med övningarna i "Self-coached climber", bland annat en som heter "same-side-in traverse".. som även kan utföras i vanlig topprepsklättring.

Kul att det är fler som kör övningarna ur den boken! Har också köpt boken nyligen och börjat öva.
Tanken som jag tolkar det är inte att man alltid ska klättra så utan att man så småningom ska lära sig känna när det är bra att vrida in foten och när det är bra att gå rakt på.
Det finns inga "regler" utan det handlar om att veta att det är en möjlighet att tex vrida in foten, då kan man också prova det i olika situationer och få en känsla för när det är bra och när det inte hjälper.
 
Senast ändrad:
För att kunna vrida in ordentligt krävs också att greppen kan belastas i sidled och inte bara ovanifrån. Det är alltså svårare att vrida in på små horisontala krimplister än stora plastgrepp.

Och så behöver små fotsteg ofta stor kraft riktad snett utifrån för att kunna stå på, och även det är svårare med vinklade fötter.

Men även där det inte ser ut som duktiga klättrare vrider in sidan, så sker det nog fast så lite att det inte syns så tydligt.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg