Teknik för pilotlina?

Jag har tidigare fått lära mig hur man med smidiga pilotlinor kan fästa rep och slingor i träd, runt balkar etc. Just nu står huvudet still både vad det gäller tekniken och utrustningen. Jag har glömt. Någon som berätta hur man gör eller möjligen hänvisa till en bra sida?

brandmansmicke; sa:
Jag har tidigare fått lära mig hur man med smidiga pilotlinor kan fästa rep och slingor i träd, runt balkar etc. Just nu står huvudet still både vad det gäller tekniken och utrustningen. Jag har glömt. Någon som berätta hur man gör eller möjligen hänvisa till en bra sida?

Träffade en arborist på Klättercentret för några veckor sedan. Han berättade om en teknik han använde sig av. Först kastlina med kastpåse, som man kastar runt grenen. Sedan drar man helt enkelt över arbetsrepet dubbelt för att sedan jumarera (prussik) upp på det dubbla repet. Jag frågade om det inte var bättre att använda sig av enkelrep och repklämmor men han tyckte att prussik var bra nog. Han berättade sedan om en repklättringsteknik där man använder foten för att låsa om repet (kommer inte ihåg vad tekniken heter) och sa att de bästa kunde klättra så riktigt j***a snabbt.
Det går ju att fixa ett enkelrep på liknande sätt genom att man med en dubbelåtta på repet via en karbin kopplar i den andra änden som hänger äver grenen och sedan drar upp knuten/karbinen tills den stryper om grenen. Nackdelen med detta är ju att det finns risk att man tvärbelastar karbinen eller skadar grenen.
Hittade inga bra hemsidor att titta på...

Tack för svaret även om det inte var riktigt det jag tänkte på. Min ide är att fästa en slinga runt en balk eller trädgren.

1) Kastlina runt grenen.
2) Runt kastlinan på bortresidan (vid kastpåsen) klipps en sydd slinga (loopar och karbiner i båda ändarna) in med en liten karbin som inte kan släppa igenom kastsäcken.
3) I den andra karbinen på slingan klipps repet in och man behåller båda ändarna av repet på marken.
4) Man drar tillbaka kastlinan så att slingan ligger över balken/grenen.
5) Nu kan man genom mothållet i repet försiktigt släppa ned kastpåsen och kastlinan. Kastpåsen tas bort och repet och kastlinan knyts ihop.
6) Slutligen drar man igenom repet i den sista karbinen och vips har vi ett ankare som kan sitta på en balk/gren en bra bit upp utan att ha varit där själva.

Rörigt utan bilder, jo tyvärr jag vet.

Jag hittade till slut några av de tankar jag var ute efter på:

http://www.treebuzz.com/pdf/0505_slicktricks.pdf
http://www.treebuzz.com/pdf/0505_moreslicktricks.pdf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nitrox5 Teknik övningar? Klättring allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg