teknik eller styrka??

Så här ligger det till,
i våras gick jag en ledklätterkurs och har klättrat ute nu i sommar..
Grejen är den att när jag topprepar fixar jag 6b ca, men när jag ledklättrar tappar jag musten direkt.
Det handlar om mer fysisk styrka än teknik att ledklättra. Hur ska jag göra nu då?? Ledklättra inomhus på tekniskt lätta leder, för att få upp fysiken, eller ta de tekniskt utmanande lederna och stanna upp och vila hundrafemtielva gånger tills fysiken hunnit ikapp??
Sen funderar jag över hur mycket jag vågar pusha mig själv, för jag tog i ganska rejält i början när jag lärde mig klättra och fick en handledsskada.
Har nu i efterhand fått veta att man ska ta det lugnt med små grepp i början, tills muskler i händer och handleder utvecklats lite mer.
Men nu när tekniken hunnit ikapp lite grann, så är det ju kul att nöta in vissa tekniska moves, men jag är rädd att få en ledskada igen. Jag har ju tänkt att bli superduktig ju och vill verkligen förebygga skador och lära mig rätt?
 
träning...

Boken "Performance Rockclimbing" av Udo Neuman?, ger en bra bas för hur man bör träna klättring (och eg träning i allmänhet).

Denna site ger också en del tips:
http://www.trainingforclimbing.com/index2.html

Det vanligaste felet man gör, är att man inte orkar värma upp tillräckligt, innan man ger sig på de lite giftigare problemen, vilket antingen resulterar i en rejäl kallpump, eller i värsta fall en skada. Värm upp på superlätta leder/bouldering i minst 10 min + lite stretchning innan du börjar passet, och med pass menar jag givetvis inte en uthållighetssession på 5:a leder!

Vanligt fel nr 2: En muskel behöver 48-72 timmar för att fullt ut hämta sig/byggas upp efter träning - alltså max 3 träningsdagar/v för att undvika överträning.

Basalt, visst, men jag kommer på mig själv med att bryta mot dessa två regler lite då och då.

Ledpsyket kommer som ett brev på posten när du har kräm.

Lycka till, och kranka hårt i sommar!
 
Travail de Hercule

I Performance Rock Climbing får man tipset på ovanämnda Herkulesarbete. När du leder eller bouldrar stanna upp och flyt med handen ovanför nästa grepp i 3-10 sekunder innan du tar det.
Ger god träning i att låsa av och att finna kroppsbalans för att att hitta bra positioner och styrka att säkra/klippa ifrån.
Rekommenderas dock inte om du redan innan har en alltför statisk klätterstil då kanske du skulle vara mer hjälpt av att lära dig klättra snabbt.

Den träning som behövs blir alltså avhängig varför du pumpar ut. Pumpar du ut för att du inte har mjölksyretålighet? eller för att du klättrar för statiskt? eller för att du inte finner rätt lägen att klippa ifrån? eller för att ...?
det krävs alltså en analys av ens svagheter för att finna vad det är som är den svaga länken sedan blir det enklare att finna den typ av träning som behövs.
 
Du är inte ensam...

...om problemet! Vi är fruktansvärt dåliga på den psykiska träningen över lag. Jag tror att vi topprepar alldeles för mycket, och särskilt när vi börjar klättra! Sen sätter skräcken in när vi kilar eller bultar, helt naturligt eftersom man får mindre stöd och längre fall.

Lösningen är ganska enkel: sluta topprepa och klättra "på riktigt", det ger dig en god helhetsutveckling.

Malin
 
En lösning som har givit mig lite bättre ledpsyke är att leda lätta leder... Led MYCKET och LÄTT. Då kommer psyket automatiskt att bli bättre. Man blir även bättre på att klippa och hela den biten...

Sedan är det bara att öka svårighetsgraden, men klättra fortfarande mycket på led.

/Gustaf
 
Jag föreslår att du gör tvärtom - klättra nära din gräns och fall mycket. Då kommer du komma på att det är helt okej att falla och inte mycket läskigare än att falla på topprep.

Det är inte mycket jobbigare att leda än att topprepa, det handlar mest om att slappna av och att klippa från rätt positioner. Ett vanligt misstag är att man klipper för tidigt istället för att klippa från juggen två decimeter högre upp.

Niclas
 
Iofs kan idén med att falla en massa göra en van att ta just fall, men det sliter också på utrustningen och framförallt repet. Nu är detta förbrukningsvara, men att alltid maxa ut är inte att rekommendera enligt mitt sätt att se på det hela. Snarare mycket och lätt, och självklart skall man lära sig att sätta säkringarna rätt så att dom håller OM man ramlar / tappar greppet.
 
Hmm, jag är lite insnöad på klättring av bultade leder, så det var det jag menade även om jag inte skrev det.

Men du har helt rätt att man måste klättra lätta leder för att finslipa tekniken osv. Däremot så är det nyttigt att falla också, och att pressa sina gränser.

Niclas.
 
Ni har löst problemet!

Jag tror jag vet var problemet ligger;
Precis som flera sagt så ligger mycket i det psykiska att jag spänner mig och glömmer att andas när jag ledklättrar. Topprepar jag samma led så flashar jag den lätt utan att få pump.
Jag ska nog ledklättra lätta leder och ta tekniken på bouldringen istället.
Jag får dåligt samvete när jag ledklättrar inomhus eftersom det är så många som vill klättra, och jag uppehåller - de lätta lederna för de som är nya - de svårare lederna tar lång tid för mig
Jag vet att jag ska koncentrera mig på klättringen istället för att fundera på människorna på golvet, men det är svårt tycker jag, alla vill ju klättra.
Tack för alla jättesmarta tips! Jag skulle vilja ha nån att rådfråga om teknik och förbättring o sånt (det här är ioförsig jättebra), typ som en tränare, men det är väl bara juniorlandslaget som får sån uppbackning =D Kom gärna med fler tips jag slukar allt!
 
"Jag föreslår... klättra nära din gräns och fall mycket."

Niclas


Håller med dig Niclas. Det är inte förrän man faller som man klättrar tillräckligt svårt. Eller som jag brukar säga till polare som vill bli bättre: "Du utvecklas inte förrän du faller".
När du leder på bult så gör det till en vana att hoppa från toppen med sista borrbulten ett par meter under dig. Samma sak inomhus.
När du klättrar på kil så försök att 'banta' kil- och friendracket lite då och då. Har man massor av säkringar så lägger man dessa. Har man de inte så går man på, man har ju inget val! ;D
Detta förbättrar psyket, lovar.
I övrigt tror jag att du ska försöka premiera teknisk klättring framför styrkekrävande. Räcker gott och väl upp till grad 8.

En tydligt exempel på en som lever som han lär är ju ovannämnda Niclas. Kolla in scorecardet på 8a.nu! Våldsamt avancemang under sommaren.
Det är bara att gratulera till framgångarna.
Keep it up!!

MVH Robin
 
"Jag föreslår... klättra nära din gräns och fall mycket."
Niclas

Ja, gör det inomhus och på bultade leder där du vet att bultarna sitter och du inte slår i något på vägen ner. När det gäller riktig traditionell leadklättring tror jag att man som nybörjare INTE ska kasta sig ut på sin säkringskedja och testa fall. Snarare skulle jag föreslå lite aidklättring på leder av graden A1-A2. Där får du mecka med dina säkringar, har tid att granska dem och belastar varenda en. Du får helt enkelt ett kvitto på hur bra du säkrar. Då kommer också psyket för att leda på dessa placeringar. Det behöver inte vara komplicerat. Och självklart, använd alltid hjälm!
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg