Om några månader år det dags igen att ge sig ut på tur.
Hur gör ni andra - tejpar ni fötterna?
Jag har själv har prövat att gå både med och och utan tejp. Vid belastning (ryggsäck) tycker jag fötterna klarar sig bättre med tejp oavsett kängor eller träningsskor används.
Jag vet att vissa militära specialförband (t.ex. SOG) alltid tejpar fötterna vid marsch eller uppdrag. Nu bär de också på riktigt tunga ryggsäckar och annan utrustning vilket självklart belastar fötterna hårt.
Finns det någon bra instruktion HUR man tejpar bäst? Kanske man kan lära sig mer?
Jag tejpar så gott som alltid, det är ett nödvändigt ont när man har överröliga leder och en möjligen artros.
Men inte bara fötterna utan knäna också.
Pga foto-utrustningen så landar sällan min packning under 20kg så nu har iaf min kropp vänjt sig vid den viktgen som snitt.
Men nu pratar vi om fötter.
Allt handlar om behov. Som några nämde så kvittar tejpningen för dom flesta. Oftast kan det räcka med bara en strimla runt trampdynan och en remsa där skorna kan komma att skava.
Då räcker oftast tejpen rätt länge.
Behöver man tejpa för stabilitet och avlastning, ja, då är det andra bullar.
Jag rekommenderar tejpning starkt. Fördelen med tejpen är att du kan anpassa dejpningen till den typen av belastningen, jämfört med tex färdiga fotleds/knästöd.
Att jag nämner knä är för om fötter mår dåligt, kommer dina knän, höfter och rygg troligast lida av det med.
Det glömmer många. Det ena måste fungera med det andra. Många tar det för givet.
Hur man best tejpar, har min erfarenhet visat att det beror på tejpmärke.
Budgettejpen kräver oftast lite mer då de ibland lossnar och kan i sin tur orsaka ännu mer obehag.
De mellan och dyrare varianterna, kinotejpen som sjukgymnasterna använder, de är stabilare.
Du har två varianter: Den som enkel remsa och de som är färdigt splittade.
Färdig splittade är bra men kräver en del övning(och tyvärr förbrukning därefter under tiden man övar) medan enkel remsorna är enklare men kan kräva en sax när du behöver kanske dela.
Tejpning av fötter behöver sällan delas.
Jag gillar K-T's videoser, vilket är oftast också de första man hittar när man Googlar.
DE är enkla att förstå, VÄLDIGT pedagogiska och de visar också hur man applicerar själv.
Mer metodiskt än så är det svårt.
Jag har sedan länge tejpat på liknande sätt såsom de instruerar
Här har du videon:
https://www.youtube.com/watch?v=By5ztNxwgYY
För att sänka kostnader för längre turer (tejpningen räcker oftast kanske max 3 dagar och ska man stabilitetstejpa så går det åt) så har jag på senaretid börjat överväga skaffa sådana här:
https://www.apoteket.se/produkt/futuro-fotledsstod-1-st-204147/
Fyller samma funktion, håller längre. Dessutom kan man komplettera vid fotdynan utan det drar iväg på tejpomsättningen.
Hoppas det besvarar lite av dina frågor.