Teide

Hej, ska iväg på en veckas "slö-charter" till Teneriffa och i samband med det måste givetvis Teide besegras.. Jag vill veta mer om berget, har ni några upplevelser/erfarenheter att dela med er av? Vad kan man förvänta vädermässigt i mitten av mars? Hur lång tid tar det upp och ner (nej, linbana är inte aktuellt..), Adress till kontoret där man hämtar "topp-tillstånd" etc.

Hör av er!

Tyvärr..,

För att komma upp över 3500 m.ö.h på Teide (eg där linbanan slutar) krävs tillstånd. Teide är som bekant en vulkan och berget är väldigt känsligt för slitage. Det har under åren bokstavligen slitits ned av all vandring. Därför har myndigheterna beslutat om att det krävs tillstånd för den sista toppvandringen. Tillstånd beviljas bl.a till sådana som kan uppvisa att de ska utföra adekvat forskning där.

Annars finns det mycket annat i landskapet runt omkring att njuta av. Lycka till!

/Magnus

värt ett försök...

Hej Magnus, jag var upp på toppen för två år sen (alla hjärtans dag, 14 feb ;)Det stämmer att man behöver tillstånd, om man frågar i centret nedanför. Tillståndet kan bara fås i "huvudstaden" Santa Cruz (?)Men kostade inget tror jag utan mest hålla kolla på max antalet på toppen per dag. Vi skaffade det men behövde aldrig visa det eftersom vi kom upp i soluppgången och de som kollar kommer upp med linbanan... Tyskarna som gick upp samtidigt hade inget tillstånd. Vädret i mars borde inte vara värre än i feb, vilket var typ underställ, tunn fleece och skaljacka för mig. Oftast soligt och klart, förra året var det dock en snösväng så vägarna stängdes av upp mot Cañadas (som för övrigt är ett kanonklätterställe, fixa förare!) Det finns två stugor på ca 3400 möh, en "värmestuga" och en med våningssängar, kostade ca 100 kr för en säng med rena lakan. Många går uppåner samma dag. Inte svår terräng, brant rullgrus sista biten, annars riktiga grusvägar slingrandes uppför. Ha en härlig klättersemester!

Adressen till platsen där du fixar tillstånd att i två (2!) timmar vistas på toppen på Teide är Calle Emilio Calzadilla 5, fjärde våningen. Du måste absolut ha fotokopia av bilduppslaget i passet, kan fixas på andra sidan gatan för 0,80 Euro.
Jag var där och pratade med dem och fick intrycket att man bara behöver tillstånd om man tänkt ta linbanan upp. Slutsatsen är att om du tänkt gå upp (via Montaña Blanca) behöver du inget tillstånd. Dessutom har du möjlighet att undvika kontrollanterna, dessa åker upp och ner med första resp sista linbanan. Om du går hela vägen kan du vara på toppen innan kontrollanterna kommit upp.
Tillståndet du får gäller i två timmar (fast enligt text i linbanans nedre station gäller det bara en (1) timme) en viss i förväg bestämd dag. Om vädret är så dåligt att linbanan inte går gäller tillståndet närmast följande dag då linbanan går, om denna inträffar senast fyra dagar efter den dag tillståndet gäller.

Bräda på Teide?

Hej och tack för inspirerande svar!
Följdfråga: Kan man misstänka att det är tillräckligt med snö på berget för att lägga ett par svängar med brädan?? Skulle vara värt besväret att ta den med och bära upp den om så bara för att ha gjort det, liksom..

Mvh
Magnus

Re: Bräda på Teide?

2839; sa:
Kan man misstänka att det är tillräckligt med snö på berget för att lägga ett par svängar med brädan??

Kanhända: men jag tror inte det är värt besväret. Om det ens är tillåtet. Det är väligt mkt förbud på Teide. Och det gäller att vara okristligt tidig eftersom, i varje fall i november, det varje dag tenderar att ansamlas moln på berget. Kallt o ruggigt.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/teneriffe99/Album1.html

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bobshund Pico de Teide på Tenerife Fjällvandring 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg