Tecken för kommandon

Finns det någon standard över tecken för de vanligaste kommandona ?

Alltså för att användas då man ser varandra men inte kan/vill ropa. Tex vid blåst eller med tanke på access.

- Säkring klar
- Jag klättrar
- Rep
- Ta hem
- Lägg av

Utöver dessa kanske även tecken för repetera samt 'OK jag fattar'.

Eller används inte detta av någon, i förmån för någon 'dra i repet variant' ?

/A

Tecken är ju ganska vanskligt eftersom man ofta inte ser varandra när man står på varsin standplats. Det mest vedertagna är väl ett par distinkta ryck i repet som markerar nästa kommando i kedjan.

Det funkar utmärkt så länge allt går som det ska...

Jag har aldrig klättrat så ursäkta om jag undrar över nåt korkat? Men är det inga som använder typ; kommunikations-radio i hjälmen för att snacka med varandra? Å isåfall, varför inte? Måste ju vara bättre än att skrika å rycka i rep.. inbillar jag mig, - efter å bl.a sett touching the void.. bra film förresten! :)

Visst finns det tecken för komandon, men inga som är standard. Dessa brukar jag använda:

Knuten hand ovan på huvudet: Säkring klart och jag klättrar samma. Finns väl ngt liknande för dykning eller?

Lägg av: För armen horisontellt fram och tillbaka.

Fler kommandon behövs inte. Jag brukar använda dessa då det blåser, funkar utmärkt. Men man ska känna den man klättrar med för att det ska funka.

Radio används, det är mycket bra när man klättrar isklättring, då snön dämpar ropen och det kanske finns rinnande vatten som stör kommunikationen. Vet om flera gånger då det hade underlättat mycket om jag hade haft det med mig... Bl a hade vi varit 40 min snabbare på "mot sola" i Nissedal om vi bara hade hört varandra...

Gustaf

Knuten hand på huvudet är OK-tecken inom dykning.

Att betänka inom klättring är att ofta är bådad händerna upptagna och då är tecken av begränsat värde.... ;-)

/Patrik

Ix; sa:
Visst finns det tecken för komandon, men inga som är standard. Dessa brukar jag använda:

Knuten hand ovan på huvudet: Säkring klart och jag klättrar samma. Finns väl ngt liknande för dykning eller?

Lägg av: För armen horisontellt fram och tillbaka.

Fler kommandon behövs inte. Jag brukar använda dessa då det blåser, funkar utmärkt. Men man ska känna den man klättrar med för att det ska funka.

Radio används, det är mycket bra när man klättrar isklättring, då snön dämpar ropen och det kanske finns rinnande vatten som stör kommunikationen. Vet om flera gånger då det hade underlättat mycket om jag hade haft det med mig... Bl a hade vi varit 40 min snabbare på "mot sola" i Nissedal om vi bara hade hört varandra...

Gustaf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Edvin m Kommandon på norska? Klättring allmänt 2
Avslzyx Skrik vs. access --- Onödiga kommandon Klättring allmänt 35

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg