Tatrabergen och höga tatra

Hejsan!

Jag blev pepp på en extended weekend till Södra Polen och Tatrabergen för 3-4 dagars vandring nu om några veckor. Jag är 28, tänkte köra själv och har inget emot ganska fysiskt krävande sträckor. Tittade främst på att hålla till i höga tatra området men har lite svårt o få ihop logistiken.

Förstår att det finns boenden i nationalparken iform av stugor. Hur kommer man dit till nationalparksgränsen lättast? Går det enkelt från Zakopane? Tänkte nog hyra en bil möjligen, parkering osv?

Tips på leder/sträckor i höga tatra som tar en 3-4 dagar?

Tacksam för tips o råd!

/Gustaf
 
Välkommen till Utsidan. Kul att du tänt på Höga Tatra, som jag tycker är väldigt vackra och speciella. Dock tyvärr långtifrån folktomma i högsäsong, och av naturskyddsskäl belagda med tältförbud och påbud att hålla sig till markerade leder (åtminstone om man inte är klättrare).

"Om några veckor" bör helst betyda före en 23 juni - då slutar de polska barnen skolan och det blir genast olidligt mycket folk i fjällstugorna och på lederna. Å andra sidan är där just nu riktigt nerisat, omväxlande med tjockt, instabilt snötäcke ovan trädgränsen och det kan se ut så ett bra tag framåt.
Man vandrar på ömse sidor av den polsk-slovakiska gränsen, men den slovakiska sidan - störst med de högsta topparna - är helt stängd ovanför trädgränsen till den 15/6.

Det kan vara vackert i juni, men den bästa tiden är egentligen oktober. Med litet tur får man vandra i ett stabilt höst-högtryck med kristallklar luft och lätt snöpudrade svarta granitberg mot blågröna sjöar och glödande höstfärger.

Skippa bilen. Det är långt att köra, tjockt på vägarna och väl framme går ändå gränsen för tillåten biltrafik går långt utanför de egentliga bergsmassivet. Dessutom hopplöst svårt och dyrt att parkera. Norwegian har direkt morgonflyg från Stockholm och Köpenhamn till Krakow (sevärt i sig), sen gäller en kvarts tågpendel till centrum/busstationen och 2 timmar på lokalbussen till Zakopane (undvik själva byn, en riktig turistfälla!) och lokal minibuss någon kvart till till nationalparkens gräns och ledernas början. Alt. direktbuss till den slovakiska sidan.
Du hinner traska upp till första fjällstationen samma dag du startat din flygresa.

Det är som sagt förbjudet att tälta, men fjällstationerna är anrika och stämningsfulla. Man får köra självhushåll på alla utom någon enstaka, mend de serverar också rejäl polsk/slovakisk husmanskost till mycket överkomliga priser.

Jag har skrivit en hel del om Tatra på detta forum, som du kan ha nytta av, t ex här ,
här , här och här (använd sökfunktionen så hoppar det fram mer).

Det blir alldeles för långrandigt att ta det som foruminlägg, så maila (se "meddelandden", om du vill ha mer praktiska detaljer. Om du berättar hur brant/exponerat du kan tänka dig gå och hur många dagar du har till förfogande, så får du några förslag på tänkbara trevliga rutter.
 
Guidebok Tatrabergen

För tips om turer, boenden m.m. vill jag rekommendera
Walking in the High Tatras: Including the Western Tatras and White Tatras
av Colin Saunders, Reneta Narozna
Den innehåller det mesta du behöver veta. Säljs av svenska webbokhandlare.

/Roland C
 
Tack för dom snabba svaren! Ska researcha lite mer så kan jag posta vad planen blir sen tillslut.

Joanna jag skickade ett pm med lite frågor!
Ska definitivt kolla in boken Roland, tack!

/Gustaf
 
Joanna,
Har du vandrat/klättrat Örnens väg (Orla Pérec) tror jag den heter?
Ja, ett större antal gånger :) Tatra är mina hemmaberg.
Orla Perć = Örnstigen. Fin kamvandring. Klättra är för mycket sagt, men visst behöver man ta i med händerna ibland och det är bitvis mycket luft under fötterna. Man kan gå hela på en dag om man börjar tidigt, närmsta övernattning och lämplig utgångspunkt är då fjällstationen "Murowaniec" norr om kammen. Vill man etappindela finns fler anslutningsleder, men tänk på att en del av själva Örnstigen är enkelriktad. (man har bestämt det eftersom det kan vara svårt att mötas på vissa sträckor).

Undvik högsäsong, håll koll på vädret och gör inte som jag, när jag var ung och dum :)

Sen kan jag väl tycka att det finns fler turer i Höga Tatra, som är minst lika fina men betydligt folktommare även i högsäsong.
 
Senast ändrad:
Joanna!
Stort tack för din input ang Tatra!

Är själv intresserad av Giewont/Rysy. Är det möjligt att vandra däremellan eller avståndet är för stort?
 
Joanna!
Stort tack för din input ang Tatra!
Är själv intresserad av Giewont/Rysy. Är det möjligt att vandra däremellan eller avståndet är för stort?
Det går att lägga upp en fin vandring mellan dessa toppar, men man får räkna med att övernatta i ett par-tre fjällstugor på vägen, och därmed får man gå ner en bit några gånger från den teoretiskt rakaste vägen (och upp igen nästa dag). Du kan själv lägga upp rutten på t ex denna karta, som har bra upplösning och visar alla markerade leder. Tyvärr dock inga tider, men de finns här.

Tidsåtgången beror ju på vädret och på hur tränad du är. Det är mycket upp-och-ner jämfört med en nordisk fjällvandring. Nedan följer ett möjligt upplägg:
  • Dag 0 (ankomstdagen): lokal minibuss Zakopane-Kuźnice. Blå led upp till fjällstugan "Kondratowa" precis över trädgränsen. Sov där.
  • Dag 1: Toppbestigning Giewont (blå led). Ner samma väg en bit, men vik snart av in på gul led mot lilla toppen "Kopa Kondracka". Då har du nått Västra Tatras huvudkam, som du sen följer österut längs röd led. Passera förbi linbanans toppstation på "Kasprowy"-toppen och ta gul led ner till vänster på "Sucha"-passet. Följ leden hela vägen ner till fjällstationen "Murowaniec" och sov där.
    Om du är tidig och känner dig fräsch uppe vid "Kasprowy", kan du fortsätta längre österut längs kammen, bestiga "Swinica" - första toppen på din väg, som räknas till Höga Tatra - och gå ner längs det svarta spåret i stället. Du får ett mer högalpint landskap söm belöning, men det blir ju två toppbestigningar på samma dag.
  • Dag 3: Blå led över "Zawrat"-passet till "Dolina Pięciu Stawów" (De Fem Sjöarnas Dal) och fjällstugan med samma namn - gemenligen kallad "Piątka" (femman)
    Känns etappen för kort, så följ röd led en bit längs "Orla Perć" (Örnstigen) och gå ner till "Femman" först längs den gula alt. svarta avlänkningen.
    Har du inte bestigit Swinica dagen innan, är detta också en fin avstickare.
    OBS både Swinica och Örnstigen har exponerade sträckor och ställen där man måste hjälpa till med händerna.
  • Dag 4: En bit tillbaka på blå led från "Femman", sen gul led över "Szpiglasowa"-passet till vackra "Morskie Oko"- dalen och stugan med samma namn.
    Valfritt om du orkar: kort avstickare från passet upp till "Szpiglasowy"-toppen med en fin vy över på slovakiska sidan. Längre ner i dalen kan man göra en längre avstickare upp till "Wrota Chałubińskieego"-passet, också med fina vyer.
  • Dag 5: Toppbestigning Rysy (röd led). Beroende på var och när du ska avsluta turen går du tillbaka samma väg, alt. över på slovakiska sidan (och sover då i Popradske Pleso-stugan).
  • Dag 6+++: Hem längs trist asfaltsväg från Morskie Oko och buss tillbaka till Zakopane från "Polana Palenica". Alternativt fortsätta turen på den slovakiska sidan, med de högsta topparna :)

OBS! Undvik toppbestigning av Giewont i högsäsong, och t o m veckohelger med hyggligt väder ända in i oktober. I alla fall om du inte vill trängas (läs: stå i kö på den smala, branta leden) med någon miljon felskodda, flåsande polska dagsturister, för vilka denna korsbeprydda topp är lika ikonisk som Triglav för slovenerna :p.
Men åk för all del dit i oktober och pricka in toppbestigningen någon vardag.

Ordlista till polska namn på kartan:
Dolina: dal
Staw: (fjäll)sjö
Hala: (fjäll)äng
Przełęcz: pass
Wierch: topp (oftast rundare/lägre)
Szczyt: topp (oftast vassare/högre)
Schronisko: fjällstation, fjällstuga
 
Hej Joanna!

Ett stort tack för din utförliga information + länkarna!
Det kommer göra underverk på min framtida planering nästa år.

skickade mail till dig som tack för inputen men det verka inte ha skickat iväg till dig om det inte är så att det är ngt fel på min sida och du fått den iaf?

Det uppskattas enormt din utförliga förklaring.

Är det så att man skall åka hellre i senare Aug början av Sep som jag läst lite om eller tidigt på sommaren (typ efter midsommar). Vid slutet av Juli till mitten av Aug verka det vara stor turist ström mot alla de bekanta topparna om jag förstått det rätt?

Skal kika lite mera ingående och tycker det är enormt tacksamt med utförliga förklaringar för oss som inte är bekanta med både språket och området.

Bästa hälsningar
 
(...) skickade mail till dig som tack för inputen men det verka inte ha skickat iväg till dig om det inte är så att det är ngt fel på min sida och du fått den iaf? (...)
Jodå, du kom fram per mail, det är bara jag som varit off-line :)
Jag svarar nedan på sånt som kan ha allmänt intresse; detaljer som mest bara angår dig tar jag per mail.
(...) Är det så att man skall åka hellre i senare Aug början av Sep som jag läst lite om eller tidigt på sommaren (typ efter midsommar). Vid slutet av Juli till mitten av Aug verka det vara stor turist ström mot alla de bekanta topparna om jag förstått det rätt? (...)
Turisterna:
Polska skolor slutar tredje veckan i juni och startar 1 september. Mellan dessa tidpunkter skyr jag Tatra som pesten ;).
September är avsevärt lugnare, men universitet och högskolor startar inte förrän 1 oktober, så studenterna är kvar i bergen :). I oktober möter man bara enstaka vandrare i de högre regionerna, åtminstone under veckodagar. Soliga helger kan ändå locka folk från närliggande storstaden Krakow, men de flesta håller sig nära fjällstationerna.

Vädret:
I juni kan det, om man har tur, vara både soligt och varmt, rik vårblomning och tillräckligt snöfritt i de högre partierna. Men det skiftar från år till år, och ibland är det så mycket kvarliggande rutten snö, att det blir helt oframkomligt (samt lavinfarligt).
Det är också ofta risk för konvektionsåskväder på eftermiddagarna vid varmt väder på dagen. Börjar stora cumulonimbus-moln byggas upp redan mitt på dan, är det stor risk för "urladdning" före kvällen (då kyls luftlagren ner och risken minskar). Ser man dem närma sig i hög fart, är det verkligen läge att gå ner från bergskammen.

Under september-oktober råder det oftare ett stabilt, torrt högtrycksväder med kristallklar luft och sprakande höstfärger. Men dagarna blir korta, nattemperaturer under nollan är inte ovanliga och risken för snöfall ökar alltmer. Högt belägna leder kan vara nedisade. Man kan också råka ut för "halny" - en varm lågtrycksfront med sydvindar som når orkanstyrkor och efterföljande skyfall. Då gäller det att undvika skogsbältet, där träd knäcks som tändstickor.
Även under den här, statistiskt sett fina, perioden gäller det alltså att ha lite tur (eller komma iväg med kort varsel, när man spanat in ett väderfönster). Jag har varit med om högsommartemperaturer dagar i streck, pulsat i två meter nyfallen snö, och allt däremellan.
 
Glömde skriva ,att det för det mesta räcker att ringa kvällen innan från en stuga till nästa tilltänkta för att få sängplats i oktober. Men man blir aldrig avvisad från en fjällstation/stuga p g a platsbrist - med ett undantag, se nedan. Är det fullt i sängarna, får man helt enkelt sova på golvet (filtar och mattor finns, men inte fel ta med lätt sovsäck + underlägg).
Undantaget är den vanliga första anhalten "Murowaniec", som kan skicka folk knappa två timmars väg ner till "civilisationen" - och de gör det utan pardon, om det är fullt. Där är det alltså vettigt att förboka.

Den slovakiska delen av Tatra är generellt glesare på folk, samt betydligt större och mer dramatisk; de högsta topparna ligger där. OBS dock att den slovakiska delen av nationalparken är stängd ovanför fjällstationerna (ungefär motsvarande trädgränsen, ca 1500 m ö h) mellan 1 november och 15 juni.

Är man vanlig vandrare, får man av naturskyddsskäl hålla sig till markerade leder och övernatta på fjällstationer/stugor. För att slippa den ofriheten får man antingen själv vara klättrare eller anlita guide.
Tatra är ett litet bergsmassiv inklämt mellan tätbefolkade länder, och skulle bli helt söndertrampat utan dessa restriktioner.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg