Taskigt glid!

Hej!
Jag har köpt ett par nya Everest långfärdskridskor på Stadium till min fru. Vi har märkt att det är betydligt sämre glid med dessa skridskor än vad jag och våra vänner har som har andra märken av skridskor. Vad göra?
Skall man lämna in nya skridskor för slipning?
Tacksam för svar.
Per-Arne

skimbattarn; sa:
Hej!
Jag har köpt ett par nya Everest långfärdskridskor på Stadium till min fru. Vi har märkt att det är betydligt sämre glid med dessa skridskor än vad jag och våra vänner har som har andra märken av skridskor. Vad göra?
Är det din frus första skridskor? Om hon inte är en van åkare skulle jag tro att problemet ligger i åktekniken snarare än utrustningen.
Jag har aldrig varit med om att en slipning är så dålig att den påverkar glidet. I svåra fall kan skridskon ha s.k. dubbelkurva vilket påverkar styr- och kurshållningsförmåga. De enda gångerna jag tycker mig kunnat skylla dåligt glid på utrustningen är på mjuka vårisar, då folk med längre/tjockare skenor kan glida vidare där jag sjunker igenom.
Prova byta skridskor med din fru och se vad du tycker om glidet.
Skall man lämna in nya skridskor för slipning?
Generellt sett skall inte det behövas. Om skenan är såpass dålig borde man snarare gå tillbaka till inköpsstället och klaga.

Håll skridskorna mot varandra och kolla så att kurvan ser bra ut. Titta även noga på skenan så att slipningen ser bra ut. Är det något konstigt så gå tillbaka till butiken.. Jag har varit med om helt nya skridskor från känd svensk tillverkare som lät när man åkte på dem, det visade sig att slipningen var urusel. Vid slipningen hade det bildats 0,5 cm långa tvärgående vågor längs hela skenan, det problemet torde dock vara löst nu....

/Fredrik

Prova att bryna

FB; sa:
Jag har varit med om helt nya skridskor från känd svensk tillverkare som lät när man åkte på dem, det visade sig att slipningen var urusel. Vid slipningen hade det bildats 0,5 cm långa tvärgående vågor längs hela skenan, det problemet torde dock vara löst nu....

Känner igen detta från mina skridskor när de var nya. Ett vinande ljud kunde höras. Detta försvann efter en omgång med brynet. Huruvida det påerkade mitt glid minns jag inte.

/Benny

Eggskydd???

Glömmer man att ta av skridskoskydden så blir det dåligt glid.

Något fel är det säkert men om det är inställningen av skon i förhållande till foten, slipningen eller något annat är svårt att ha någon uppfattning om.

Byt skridskor med henne och se vad som händer.

Thure

Skev skena?

En skev skena kanske kan ge upphov till dåligt glid? Men man borde då också märka att de styr dåligt/konstigt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg