Tarradalen till fots

När jag förra månaden fyllde 65 år överraskade mig mina yngre kamrater med en resa i augusti till Kvikkjokk och helikopterresa till Staloloukta för att sedan vandra tillbaka till Kvikkjokk. Man kan fråga sig hur genomtänkt tanken är att dra ut en gubbe i den åldern och i den miljön. Jag är inte helt novis utan har gått en hel del låglandsleder och vistats i kebnekaiseområdet ett antal gånger, alltså hyfsat van vid friluftsliv. En mil om dagen i 7-8 dagar. Vad säjer ni? Finns det något man behöver tänka särskilt på. Tips emottages på uppladdning och utrustning

När jag förra månaden fyllde 65 år överraskade mig mina yngre kamrater med en resa i augusti till Kvikkjokk och helikopterresa till Staloloukta för att sedan vandra tillbaka till Kvikkjokk. Man kan fråga sig hur genomtänkt tanken är att dra ut en gubbe i den åldern och i den miljön. Jag är inte helt novis utan har gått en hel del låglandsleder och vistats i kebnekaiseområdet ett antal gånger, alltså hyfsat van vid friluftsliv. En mil om dagen i 7-8 dagar. Vad säjer ni? Finns det något man behöver tänka särskilt på. Tips emottages på uppladdning och utrustning

Eftersom ni börjar på ett ställe och slutar på ett annat (alltså inte dagsturer) så kommer ni att bära med er all utrustning hela tiden. Rådet blir då att börja vandra med den utrustning du kommer att använda i augusti. Börja i lugn takt och öka sträckan efter hand. Gärna en långhelg så att du känner hur kroppen reagerar på den upprepade belastningen.
Du ska hitta ett par bekväma skor/kängor/stövlar. Smaksak.
Ett bra regnställ. Jag föredrar så tunt som möjligt för jag blir väldigt varm när jag vandrar med regnställ på.
En ryggsäck som sitter bra i lagom storlek. Prata med vännerna hur upplägget är och hur mycket gemensam utrustning ni ska dela på. Prova ryggsäck med vikt i affär så du känner hur den sitter

Kvikkjokk-Staluloukta är en vacker tur och leden är lättgången. Enda större stigningen är efter Tarraloupal mot Touddar. Jag är själv inte mycket yngre än dig och kommer att ge mig upp i dessa trakter samma tid för en knappt två veckors vandring i Padlelanta/Sarek, så att ni skall klara turen ser jag inte som något problem förutsatt att ni har väl ingångna kängor och kläder för väderleken. Jag antar att ni tänkt att bo i stugorna och på så sätt kan hålla nere er packningsvikt?
Stugorna i Padlelanta administreras av BLT och utanför nationalparken av STF. Proviant finns att köpa i Såmmarlappa och Staloloukta, dessutom kan några av de andra stugorna ha enklare försäljning som ni kan läsa på deras hemsidor (BLT resp STF). Här är en samlingssida med info om leden mm:
http://www.padjelanta.se/

Om ni inte redan låst in er på riktningen skulle jag rekommendera att ni väljer att starta i Kvikkjokk (ta båten upp till startpunkten för Padjelandaleden) och vandra mot Staloloukta varafter ni flyger tillbaka till Kvikkjokk.
http://www.battrafikikvikkjokk.se/baattrafik-kvikkjokk.html
Själv upplever jag den rktningen som mer givande, startar i skogen och grönskan och följer Tarraälven uppmot kalfjället, dessutom får ni den längsta dagsetappen sist (18km) med vacker utsikt över de stora sjöarna Virihaure/Vastenjaure och fjällen i väster.

Hoppas ni får en underbar tur:)

Kommer att funka fint!

Hej!
Du har fått flera fina råd här.
Kan instämma med att det kan vara klokt att starta i Kvikkjokk istället.
Ni kommer att få en fin tur med många upplevelser.
Proviantera i de stugor där det är möjligt så sparar ni litet vikt i ryggan.
Har Ni någon extra dag över njut av den i Saltoluoktas omgivningar.
En solnedgång vid Virihaure glömmer man aldrig.
Spendera minst en natt i Saltoluokta tycker jag.
Gubbe? Själv skall jag då kallas gumma, snart 70.
Klart man blir äldre men inte nödvändigtvis tröttare.
Ni har dagsljus hela dagarna till långt in på kvällen så ni behöver inte jäkta.
Njut av varje etapp och stressa inte.
Är man trött får man vila en stund svårare än så behöver det inte vara.
Jo, en sak kan jag tillägga.Naturvårdsverket/Fjällenheten har givit ut en liten tidskrift "Padjelantaleden", den kan vara kul att ha med.
Lycka till!
Vonsan.

Jag är själv är ett par år äldre än du och ska i sommar vandra i Sarek i 12 dagar tillsammans med 3 andra gubbar i min ålder. Trots diverse krämpor kommer vi säkert att klara av vandringen. Men vi tar det lite lugnare och går inte lika långt som när vi var yngre. Packningens vikt försöker vi också hålla ner. Som ett exempel på att det går att vandra långt upp i åldrarna kan jag berätta följande.

På 70-talet vandrade jag och ett par kompisar sträckan Ritsem-Staloluokta-Kvikkjokk på en 10-dagars tur. Dagen för etappen mellan Tuottarstuorna och Tarraluoppal (12km) hade vi ösregn men kraftig medvind så vi småsprang och det tog precis 2 timmar. Genomblöta kom vi fram. I Tarraluoppalstugan mötte vi två systrar, 80 resp 82 år, som då hade gått åt andra hållet från Såmmarlappa, nästan 20km. I ösregn, uppför och i motvind. Damerna var alltså födda på 1800-talet. Vi var mäkta imponerade av dem! De var vid betydligt bättre mod än ett gäng 20-åriga tjejer som gått samma sträcka.

För övrigt så håller jag med smux att det är bättre att gå i riktningen Kvikkjokk-Stalo. Man hinner då bättre anpassa sig mentalt till fjällupplevelsen. För övrigt så är hela sträckan 80km och stugorna ligger så att den avverkas på 5 - 6 dagar, alltså snarare 1,5 mil/dag än 1 mil/dag. God tur önskar Bengt. Vi får väl läsa om din vandring här på Utsidan?

Det är bara du som vet vad du klarar men jag rekommenderar marschträning med packning vilken inte behöver vara lika tung som vid vandringen. Huvudsaken är att kroppen vänjs. Är det stugvandring så bär max 10 kg.

avslutad210712

Gäst
.......
Om ni inte redan låst in er på riktningen skulle jag rekommendera att ni väljer att starta i Kvikkjokk (ta båten upp till startpunkten för Padjelandaleden) och vandra mot Staloloukta varafter ni flyger tillbaka till Kvikkjokk.
....

Kan bara instämma angående riktningen

Tarradalen

Tack mina vänner.
Ni har redan ingjutit mig lite mod och självförtroende. Jag har ett par väl ingångna kängor och en bra ryggsäck. Återstår bara att packa den och gå lite långturer i vår och sommar inför resan. Jag är van att gå, men länge sedan jag gick många dagar med tung packning så där måste jag träna lite.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tbergman Från Tarradalen till Råvejávrre Fjällvandring 5
hennor Sarvesvagge till Tarradalen Fjällvandring 5
Picea Sydvästra sidan av Tarradalen Fjällvandring 16
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
Fjällgrodan Tarradalen och sydvästra sarek Fjällvandring 22
bastuman Fråga angående Terrakaise, Tarradalen mm Fjällvandring 7
streamer tarradalen Fjällvandring 4
PFE Södra sidan Tarradalen!!!? Fjällvandring 0
majjen Resa till Sulitelma Fjällvandring 9
Sebtor Sylarna: Slottsdalen till Syltjönna? Fjällvandring 2
trocazero Blåhammaren till Enafors tidsuppskattning Fjällvandring 9
haiwa Nikka till Pårrras Fjällvandring 0
Ankarby Vägen till galdhöpiggen Fjällvandring 6
Wotan88 Sarek Suorva till Kvikkjokk. Fjällvandring 2
Rookie3 Vandringssällskap från Abisko till Nikkaloukta 4-9 Augusti? Fjällvandring 2
EdvinL1 Vandring till Labyrintgrottan Fjällvandring 0
Sverigesnationalparker.nu Darreluoppal till Vassjabakte Fjällvandring 0
Mediumviktsvandraren Bårddetjåhkkå till Kungsleden Fjällvandring 1
Gubben på Udden Rapadalen till Skierfe Fjällvandring 13
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
CeciliaHG Sylarna till Nedalshytta NORR om sylmassivet Fjällvandring 3
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
PlåsterPelle Bussgods från Stockholm till Abisko Fjällvandring 2
Johnny_b Mattor till gasdriven myggapparat Fjällvandring 1
Ute-P Från Mavas till Tjoarvihytta Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 238
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 18
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 26
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg