Tarptent silnylon 400 g

tigertamjaren; sa:
Om jag inte är helt ute och flaxar bör du väl helst ha blixlåset i tältets centrumlinje, dvs i takåsens förlängning. Därvid hamnar det mitt i absiden, där ena sidan av blixtlåset kan göras fast i marken (etc) och den andra fällas upp. Vid behov kan då hela långsidan göras till ett snedsluttande tak.

tarp.gif

Vad tros om detta?

/ G

Inte så dumt. Nackdelen är att då öppnar man absiden för väder och vind. Det är klart, prylar man har där kan man istället lägga "bakom ryggen", den uppfällda långsidan ger ju ett rejält utrymme under tak.

Fast jag hade helst velat se en smart lösning som medger att absiden finns kvar och sidan kan fällas upp utan att det regnar mitt i skallen på mig. Men det kanske är som att äta kakan och ha den kvar...
Jörgen

Ytterligare tanke

Kom just på: om man har tarpen lika hög i båda ändar och med absid i båda ändar (traditionellt Tarfala-tält) så skulle man kunna ha ett blixtlås placerat i takåsens förlängning och det andra i sömmen där absiden möter långsidan. Då kan man välja var man ligger med skallen och hur man öppnar det hela beronde på väder och vind. Synpunkter?

Det hela kräver förmodligen lite mer väv, så det blir aningen tyngre. Men de flesta bryr sig ju inte om hur mycket de bär ändå :)

Jörgen

Nu börjar jag förstå tror jag.

Herrn vill: 1) Ha tältet öppet för att lätt kunna grumsa runt med grytorna utan att få avgaser och matos direkt i den känsliga näsan. 2) Ha tältet stängt för att ej släppa in det elaka vädret. Stämmer?

/ G

Punkt 3

Du glömde:
3). Kunna titta på den vackra utsikten.
Annars är det rätt uppfattat :)

OK, jag inser att det kanske är omöjligt, men jag är hemskt intresserad av den optimala kompromissen. Dvs det som mitt tarptent är mellan en tarp och ett tent (som det väl heter på aoutdåår-svenska?).
Jörgen

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg