Tältet är redan skickat, extra linor hade ju kunnat varit en idé annars. Synd.
Greenjuice: Jag fick ingen klar uppfattning om du fått tillfälle att testa det i hårdare vind? Tror jag hittat samma recension från backpackinglight, visst 18sek/m är en vind som tar i, men på fjället vill jag gärna ha lite mer marginal än så.
Jag har en gång tvingats slå upp mitt nammatj i storm, och jag kan intyga att det är en väldigt desperat sysselsättning. Jag hade gudskelov packat tältet genom så att ändöglorna för fotändan var det första jag fick tag i när jag öppna tältpåsen. Så medans kompisen satt med sin egen ryggsäck på sig och höll i min så den inte skulle börja tumla iväg i blåsten naglade jag fast tältet i backen och reste det. Det gick, men det va några jäkligt desperata o nervösa sekunder innan jag fått fast alla stormlinor o spänt upp tältet så gott det gick! Kompisen flyttade över i det ögonblicket o stöttade tältets fotände, men ojoj vad lätt hänt det varit att tältet stuckit iväg över fjället! Tror man behöver ett visst mått av tur i de känsligaste momenten då, men det had vi uppenbarligen. Väl inne i tältet fick vi just ingen riktig ro, men vi mådde gott o skrattade lite nervöst varje gång vindbyarna slog ned tältduken över oss. I tältet sovsäckarna mådde vi annars riktigt bra, men det hade f-n inte varit kul om tältet gått sönder då kan jag tala om! Då hade komfortnivån övergått till att bara överleva o härda ut oskyddade sånär som regnkläderna i det snöblandade regnet (månadsskiftet september-okt)
Vi blev överraskade av vindstyrkorna o nederbörden den gången och hade ingen som helst möjlighet att ta förflutta oss med ryggsäck ned till skyddande fjällbjörkskog. Bara att glömma. Detta var på Marsfjället, och i saxnäs hade de uppmätt medelvindar stundals överstigande storm vid det tillfället. vad vi hade vet vi ju egentligen inte, men lärorikt var det.
Hm, vi får se om, o isåfall under vilka omständigheter jag vågar använda tarptentet på fjället. Vore trevligt att slippa bära på nammatj, men ett dygn oskyddad i storm är inget jag frivilligt utsätter mig för. Utan att ha synat ett sånt härringa UL-tält närmare är det dock lite svårt att veta vad jag ska tro om dugligheten. Sommarvandringar och skyddade "basläger" vid klätterturerna på sommaren kan kanske bli lite lättare om axlarna med double rainbow, högsommardagarna då värmen är en jobbigare faktor än vinden tror jag tarptentet kan bli trevligt.
Spännande!
/Jörgen