Tarptält?

Rensade vinden och hittade mitt gamla McKinley tält... hm... ett tarptält kanske tänkte jag ...så sagt och gjort så satte ja upp det utan innertältet och fick ett gigantiskt tält med en idag maximal vikt på 1775g detta med en duk på 1168g och skittunga stältpinnar som kan bytas mot vandringsstavarna och antika markpinnar på 607g som kan bytas mot UL diton.

http://trailspot.blogspot.com/2007/05/tarp.html

Vad tycks?

Nåt att ha?

Thomas

Re: Re: Lite större bild..

pal2; sa:
thomalin; sa:

Woooow! Åh suck! Det ser ut precis som mitt första tält! Det stod hur bra som helst fastän det blåste ordentligt. Och vilka härliga utrymmen man hade! Annat än mitt nuvarande nallo2. Fast det vägde ju 3,5 kg förståss. Snyft. Jag gav bort det till en kompis.

Lycka till och må ditt tält leva länge än! :)
Peter P.

Ja... jag fick också en woooow känsla... lite nostalgisk... jag blev också lite förvånad över att denna gigantiska duk från slutet av åttitalet endast vägde 1168g... komplett i orginalutförande med innertält 3600g.

Jag räknade till att 6 pers kan ligga raklånga i tältet med god marginal till duken vid huvud och fot... men då blir det lite tight med packning... men med 4 pers så har man det lyxigt...

Kan ju använda mina HB pinnar så får jag ner vikten lite...

Thomas

Golv?

Spekulerar lite...

Vart får man tag i ett golv som håller och som är tillräckligt lätt? Vad kan det kosta...

Hur skulle det funka om man har en lös golvduk som fästes i yttertältets markpinnar... är det helt åt skogen feltänkt?

Summan måste ju isf bli ett ganska lätt 4 manna tält?

Jag utgår från UL markpinnar och stavar som tältpinnar...

Kostar mer än det smakar?

lapetter; sa:
Du hade ju innertält sa du. Och en sax antar jag. Snipp, snipp...

Det är för litet... och tungt...

Tanken är ett heltäckande golv som skall kunna användas om jag vill... syr jag ihop det så blir jag ju lite låst...

Om man köper ett lätt tyg dubbelsyr ändarna och syr fast öglor som matchar ytterdukens markpinnar... fast frågan är hur tungt detta blir... det är ju en ganska stor yta att täcka... ett kilo?

Skall nog ta och går förbi Tältcentralen på Birgerjarlsgatan och se vad han har där...

Thomas

thomalin; sa:
lapetter; sa:
Du hade ju innertält sa du. Och en sax antar jag. Snipp, snipp...

Det är för litet... och tungt...

Tanken är ett heltäckande golv som skall kunna användas om jag vill... syr jag ihop det så blir jag ju lite låst...

Om man köper ett lätt tyg dubbelsyr ändarna och syr fast öglor som matchar ytterdukens markpinnar... fast frågan är hur tungt detta blir... det är ju en ganska stor yta att täcka... ett kilo?

Skall nog ta och går förbi Tältcentralen på Birgerjarlsgatan och se vad han har där...

Thomas

Å helt plötsligt är det lika tungt som det var innan du började modifiera det ;) Nä men seriöst, behåll det som det är och kör med stavar, då är det ju rätt okej :)

Ungefär så jag började med att sy egna tarptents. Ett gammalt yttertält till Fjällräven G66 funkade bra som tarp. Vägde 800 gram i originaltappning. Sydde ett exakt likadant i silnylon från http://www.thru-hiker.com. Vägde ungefär hälften.

Om du vill så testa sådan väv som tältgolv, men jag tycker man klarar sig bra utan golv. Ta med ett plastskynke och testa både med och utan golv. Fyra personer med liggunderlag, prylar och regnkläder skapar ett ganska bra "golv". Man sitter väl som regel ändå inte utanför liggunderlaget. Funkar det inte så sy ett riktigt golv i lätt väv. Du kan sy badkarsvarianter ganska enkelt med elastiska snören till tältpinnarna. Utnyttja möjligheten att höja yttertältet maximalt från marken när vädret tillåter och njut av luftväxlingen.

Lycka till :)

Jörgen

öringen; sa:
Å helt plötsligt är det lika tungt som det var innan du började modifiera det ;) Nä men seriöst, behåll det som det är och kör med stavar, då är det ju rätt okej :)

Ja.. du har nog rätt.. blir liksom ingen vinst... bara jobb och kostsamt...

Håller nog med om att det är in nuvarande form som gäller... och att liggunderlag och övrig utrustning får fungera som golv.

Tanken med golv föddes av att jag dessvärre är allergiker och det är det som hållt mig borta från tarpvarianten tidigare... å andra sidan har jag aldrig haft probs med allergi i fjällen...

Ventilationen har jag funderat på om man kan lösa genom att antingen höja långsidorna med hjälp av stavar (eller träd om det finns) eftersom de inte har så stor betydelse för stabiliteten på tältet...

...eller så höjer man stavarna och sätter linor på markpinnefästena... högre takhöjd får man på köpet...

Sämre stabilitet?

Thomas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Hur bra är tarptält Bo och sova 3
BadCash Tarptält a'la Jörgen Johansson? Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg