Tarpmått?

Skulle köpa silnylon, men kom hem med 24 kvadratmeter tunn tactell (tydligen en annan tunn belagd nylonväv) istället. Hela byltet väger två kg, så nu ska här sys tarp. Frågan är bara hur stor? Har tänkt mig en 4,5 x 4,5, men nu sitter jag med en bit tyg 6 m och en bit 11m, så i princip skulle jag kunna sy lite större. Vinner jag något med det, eller blir den bara ohanterlig? Vill ha ett rast/övernattningsskydd för 5-8 personer. Barnen börjar komma upp i "inte utan min kompis"-ålder, så storleken på den grupp man bär åt varierar väldigt just nu. Vi har en liten tarp på 2 x3,5 m sedan tidigare. Upplever det som en nackdel när tarpen inte är kvadratisk, så det kanske ska avgöra? Ska jag satsa på två 3 x 3 istället? Tyget är så tunt, så det kanske blir svårt att spänna en stor tarp? Blir plötsligt totalt villrådig när jag nu står med tyget i händerna - så hjälp! Anna

Skulle köpa silnylon, men kom hem med 24 kvadratmeter tunn tactell (tydligen en annan tunn belagd nylonväv) istället. Hela byltet väger två kg, så nu ska här sys tarp. Frågan är bara hur stor? Har tänkt mig en 4,5 x 4,5, men nu sitter jag med en bit tyg 6 m och en bit 11m, så i princip skulle jag kunna sy lite större. Vinner jag något med det, eller blir den bara ohanterlig? Vill ha ett rast/övernattningsskydd för 5-8 personer. Barnen börjar komma upp i "inte utan min kompis"-ålder, så storleken på den grupp man bär åt varierar väldigt just nu. Vi har en liten tarp på 2 x3,5 m sedan tidigare. Upplever det som en nackdel när tarpen inte är kvadratisk, så det kanske ska avgöra? Ska jag satsa på två 3 x 3 istället? Tyget är så tunt, så det kanske blir svårt att spänna en stor tarp? Blir plötsligt totalt villrådig när jag nu står med tyget i händerna - så hjälp! Anna
Hej Anna !
Hade inte tänkt kommentera dig, men eftersom ingen kommenterat dig ännu så får du mina råd så länge.
Jag har aldrig använt en Tarp, däremot en pressenning, som numera kallas tarp tydligen...
Jag skulle fixa två st. 3x3 meters tarpar, så du kan välja om du behöver en eller två.
En enda stor Tarp kan nog bli trälig att hantera som du skriver.
Lycka till Anna!
peter

Bilagor

• vind.jpg
    vind.jpg
    16.9 KB · Visningar: 2,211
Praktiskt i skogen är

4x4 max som fungerar när man ensam skall resa dem, i blåst etc...3 1/3 i kvadrat tycker jag är bra
men smaken är som... Oavsett storlek är det lätt att överlagra tarpar och bygga vinkelvindskydd runt brasan för stora grupper.
Så flera hantabla tarpar tror jag är bäst. Tätt med linfästen.
//J

...

Jag har inte kört med så fin duk som du har, utan lätt armerad presening, Där är storleken betydande för vad man har för möjligheter. Den senaste jag använde var 5*3 meter... tält, tepe, vindskydd... fantasin och var du kan sätta ev tältspik och linor sätter begränsningarna...
Dessutom kunde man isolera mot marken, vilket jag inte tror att tanken bakom "Tarp" är.

Jag har aldrig använt en tarp men efter en regnig kajaktur bestämde jag mig för att sy ett regnskydd. Om regnskyddet ska kallas tarp eller ej vet jag inte.

Innan jag bestämde mig för hur stor tarp jag skulle sy så kollade jag bl.a färdigsydda tarpar (heter det så i plural?) för dom har säkert provat ut vad som är bra. Dom flesta tillverkare utgår från att använda hela vådor i bredd. Dom flesta tyger är antingen 140 eller 150 cm breda.

Hilleberg har tarpar på
3.5 * 1.45 m
3.5 * 2,9 m
4.4 * 4.4 m

Exped Scout är 3,5* 2,9 m http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Exped Arc tycker jag är för stor för mig
http://www.exped.com/exped/web/exped_homepage.nsf/b43HomePageE?openframeset

Storlekarna på ”Nordisk” från Globetrotter finns på http://www.globetrotter.de/de/shop/...5502&GTID=10b8f24ce8ac2d5d000f6f5b40f78c01a33
Den minsta är 3*3 m

Jag köpte rätt så nyligen köpt tyg från Shelby http://www.shelby.fi/catalog/product_info.php?products_id=90 och det blev 7 m (den färg jag ville köpa hade dom bara 4 m kvar av, så jag fick välja en annan färg), för att göra en tarp på antingen 3,5*2,9 m eller 3,0*2,9 m (2.9 m är 2 tygbredder).

Det blir nog en ”Brune edition” med olika fästen och öljetter för att t.ex kunna använda mina 2 delbara paddlar som stänger. Kanske kanaler i 2 av sidorna för att kunna använda befintliga tältbågar (halvcylinder)

Per

två 3 x3

Ok, tack för hjälpen. Det var nog det jag kände också ; att en stor blir svajig när man ska ha upp den ensam. Har precis som ni andra kört med lättviktspress tidigare, men de är så bökiga... Tycker annars att det ligger en hel del i Bill Masons åsikt: Rep är alltid för korta eller för långa och tarpar alltid för små. Två 3,5 X3,5 vore nog annars det perfekta, men nu är tyget en gång 150 brett. Ska ge mig ut och provrigga lite mer i helgen, i det här tyget vill jag inte göra några missar. Anna

Tarp

Tarp är en förkortning av tarpaulin, översatt till svenska: presenning.
Jag har provat några olka varianter på att sätta upp ett tarp, och tycker att 3 x 3 meter är en ganska lagom storlek, som går att sätta upp i flera varianter för 1 till 3 personer.

Svante

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg