Det finns vissa nackdelar:

1. Myggen
2. Inga träd att använda för uppsättningen
3. Risk för hård vind

Men om man int är rädd för hårt väder så visst skulle det funka, det finns ju stugor längs kungsleden man kan sova i om vädret inte tillåter tarp.
(Jag säger att det funkar, jag säger inte att jag skulle välja det... tält är bättre i fjällen där det finns flygfän och vädret är mer opålitligt)

/M
 
Nog tror jag att det funkar med tarp i fjällen, det gäller bara att tänka sig för lite.

Myggskydd behöver du men eftersom kroppen ligger inne i sovsäcken så behöver myggnätet bara täcka huvudet.

Blåsten kan ju bli problem därför gäller det ju att slå upp tarpen i skyddat läge. Undvik därför kalfjäll i möjligaste mån annars är det ju bara att se till att tarpen håller en låg profil och att öppningen inte blir ett vindfång

Om det inte finns träd går det bra med vandringsstavar till uppsättningen. Spänn sidorna ner mot marken.
 
Här finns bilder på en tarp som använts i fjällen en hel del:
http://www.fjaderlatt.se/2008/09/bilder-frn-lttpackartrff-stockholm-17.html

Benjamin och Rebecca hade bl a varit iväg 3-4 i Sarek i somras med den lösningen och var nöjda, för att inte säga entusiastiska.

Som synes finns det ett myggtält under tarpen. Man tappar då det mesta av viktfördelarna med en tarp jämfört med ett lätt tarptält, men ventilationen blir bättre.

Enligt min uppfattning bör man vara ordentligt van vid att använda tarp i skogsterräng innan man ger sig upp i fjällen med den. Man kan inte heller lita på att det finns träd och pinnar att tillgå utan behöver ha med sig sådant, lämpligen i form av gå-stavar.

Själv har jag aldrig använt en ren tarp på fjället, utan hybrider mellan tarp och tält. I princip yttertält till ryggåstält, som i vackert väder har tarpens fördelar och i dåligt väder har tältets fördelar.
Bild på ett sådant och kommentarer kring en kombination av tarptält och regncape i hårt väder finns här:
http://www.fjaderlatt.se/2008/11/gatewood-cape-i-vind-och-regn.html


Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sarek4ever TARP OCH TÄLT? Vandringsleder 2

Liknande trådar