Tårögd i vinterkylan.

Visste inte var jag skulle lägga den här?

Tänkte bara kolla om några andra blir tårögda i kylan när de är ute och går.

Jag har blivit grymt känslig med åren och nu räcker det med att blir höst för att mina ögon nästan direkt skall börja tåras om jag går ut och vandrar/promenerar.

Har funderat om det hänger ihop med allergi eller nåt? På sommaren så blir det ju samma resultat när det går höga pollenvärden.

Det är i alla fall grymt störande och jag känner inte alls för att gå ut på vintern då det bara rinner och man får svårt att se.

Jag har hört att det finns något som kallas köldallergi. Kanske kan var något dylikt?

Jag har också upplevt "akut tårögdhet" emellanåt på äldre dar (40+). I mitt fall kan det tåras som värsta gråtattacken ett par minuter och sedan försvinner det ganska omgående. Min tårögdhet håller aldrig i särskilt länge och jag upplever att den uppstår när man precis "kommit ut i kylan" inifrån så att säga.

Tror att inne och stadsluften bär fler partiklar och att vårt inre tyck är lägre i den miljön. När vi kommer ut i naturen och går på går lymfpumperiet på och en massa körtlar, bla tår kommer igång, men det stabiliserar sig efter ett tag. Eftersom jag går/cyklar flera ggr per dag märker jag det vid varje start. Fler "+".

go tur

Jovisst känns det igen. Jag blir också lätt tårögd när kylan kryper ner under nollan. För mig är det framför allt vinden som är det som orsakar tårögdheten. Det behövs inte mycket allt ... en lätt vindpust kan vara nog.
Jag har glasögon för jämnan och det blir lätt "drag" bakom glasen.

Själv har jag fått bukt på problemet genom att antingen använda skidglasögon sk googles när jag skidar, åker skridskor eller paddlar på vintern. Ibland har jag dem även när jag promenerar ... men med viss eftertanke eftersom det kan se lite märkligt ut. Ett annat alternativ som jag då och då använder ... ser bättre ut men fungerar inte lika bra ... är ett par solglasögon att sätta utanpå de vanliga glasögonen. Inte påhängsglas utan kompletta solglasögon som både täcker bra på sidorna samt över och under. Inte heller de ett under av skönhet ... men med dem på så känner inte så många igen mig :) ... och framför allt så kan jag vara ute utan att besväras av besvärligt irriterande rinnande ögon.

tiddelipom; sa:
Själv har jag fått bukt på problemet genom att antingen använda skidglasögon sk googles när jag skidar, åker skridskor eller paddlar på vintern. Ibland har jag dem även när jag promenerar ... men med viss eftertanke eftersom det kan se lite märkligt ut.

Simglasögon borde fungera, men går man med det så kanske det finns risk att man blir inlåst.

KLAGER; sa:
tiddelipom; sa:
Själv har jag fått bukt på problemet genom att antingen använda skidglasögon sk googles när jag skidar, åker skridskor eller paddlar på vintern. Ibland har jag dem även när jag promenerar ... men med viss eftertanke eftersom det kan se lite märkligt ut.

Simglasögon borde fungera, men går man med det så kanske det finns risk att man blir inlåst.

... och slipper rinnande ögon för ett tag. Problemet löst :eek:)

"Kul" att man inte är ensam. Jag verkar dock vara extremt känslig då det räcker med att det blåser på sommaren. Det torkar väl ur ögonen kanske?

Mitt kommer också efter att ha varit ute i ett par minuter men det fortsätter sedan att rinna konstant, i alla fall så att jag är lite vattnig konstant. Det där med glasögon är nog en bra idé. Ett par "heltäckande" kanske?

Jag hoppar nog simglasögonen. Hmm, ett par sådana som den där dåren i Farmen hade för ett par år sedan kanske ändå kan vara något?

Jag som är 23 har också samma tendens att bli tårögd. Snålblåst och minus gör att man blir glansig om de små teleskopen.

Något åldersrelaterat tror jag således inte att det är... hoppas jag? ;)

// Jocke

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg