Håller på och renoverar en lite trött cykel, öppnade framnavet, friliggande kullager, när jag skulle sätta ihop det saknades det ett (1) kullager! Var hitta nytt? helst i gbg, skulle vara drygt att göra en nätbeställning för nåt man kan skicka i brev. Är det standardstorlekar, eller är det tillverkarspecifikt? Tillverkaren heter KT om det hjälper (Biltemahoj...).
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
tappat ett kullager, hjälp?
- Trådstartare gro
- Start datum
Närmaste cykelmekare borde kunna fixa det. Påminner mig om när min Biltemahoj helt plötsligt låste baknavet så det inte gick att rulla på frihjul. Av med navet och kolla vad som gått snett, det visade sig att en av de där "backspärrarna" (de som klickar när man rullar på frihjul) hoppat snett. I med den och sen skulle navet ihop igen... men precis som du saknade jag en eller ett par kulor (de små kulorna alltså, som det sitter typ 50st av). Chansade och satte ihop det utan de saknade kulorna, och cykeln har rullat felfritt dagligen i 4 år sedan dess
Hej, är det inte en kula som du saknar? I cykellager är det cykelstandard, så ta med dig en kula och gå och köp några extra, om du inte har skjutmått så att du kan nöja dig med ett mått......
//J
//J
Antalet kulor
per sida i navet varierar men det är ofta standardantal. För det är väl antalet kulor i ett justerbart lager med lagerbana och kona du är ute efter?
Enligt Park Tools utmärkta hemsida: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105
"Hub Assembly
Grease axle threads.
Grease heavily inside hub shell cups. Place ball bearings in both cups and cover with more grease. Make sure balls are seated flat in cup. For rear hubs, the common number is 9 balls of 1/4-inch diameter per side. For front hubs, the common number is 10 balls of 3/16-inch diameter per side."
Mät kulorna med skjutmått och köp extra kulor hos din lokala cykelreparatör. Underligt nog kan det faktiskt ibland fungera både med för få eller för många sådana här kulor i ett lager.
Thure
per sida i navet varierar men det är ofta standardantal. För det är väl antalet kulor i ett justerbart lager med lagerbana och kona du är ute efter?
Enligt Park Tools utmärkta hemsida: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105
"Hub Assembly
Grease axle threads.
Grease heavily inside hub shell cups. Place ball bearings in both cups and cover with more grease. Make sure balls are seated flat in cup. For rear hubs, the common number is 9 balls of 1/4-inch diameter per side. For front hubs, the common number is 10 balls of 3/16-inch diameter per side."
Mät kulorna med skjutmått och köp extra kulor hos din lokala cykelreparatör. Underligt nog kan det faktiskt ibland fungera både med för få eller för många sådana här kulor i ett lager.
Thure
Ingen expert på kullager, men har för mig att man på SKF efter kultillverkning sorterar kulorna (som skulle varit jämnstora) efter uppmätt storlek innan lagerna monteras. Detta för att kulorna i ett lager ska vara så jämnstorra som möjligt. Två till synes idententiska lager kan alltså ha något olika storlek på kulorna. Rätta mig om jag har fel!
Isf är det mycket svårt att ersätta en kula i ett lager. Speciellt om lagret dessutom är slitet. Aningen för stor kula ger mycket elaka belastningar och aningen för liten kula gör ingen nytta. Mitt tips är därför att köra med en kula mindre i lagret.
Isf är det mycket svårt att ersätta en kula i ett lager. Speciellt om lagret dessutom är slitet. Aningen för stor kula ger mycket elaka belastningar och aningen för liten kula gör ingen nytta. Mitt tips är därför att köra med en kula mindre i lagret.
tackar för tipsen, har med mig ett skjutmått i väskan nu och ska mäta när jag kommer hem, men det är tio kulor per sida, så rimligtvis är det väl 3/16" kulor.
Och ja, det var en kula, inte ett lager, lätt att blanda ihop.
Inte en skruv som lossnat då?
Storlek på kulor...
Detta stämmer, men troligtvis är det inte direkt någon otrolig precision i dessa lager. Jag tror att man kan byta ut kulan, eller alla kulorna. Du spänner väl upp lagret efteråt? Kolla på http://www.momentum-industrial.com/ där finns kulor i de flesta dimensioner.
//Jocke
Ingen expert på kullager, men har för mig att man på SKF efter kultillverkning sorterar kulorna (som skulle varit jämnstora) efter uppmätt storlek innan lagerna monteras. Detta för att kulorna i ett lager ska vara så jämnstorra som möjligt. Två till synes idententiska lager kan alltså ha något olika storlek på kulorna. Rätta mig om jag har fel!
Detta stämmer, men troligtvis är det inte direkt någon otrolig precision i dessa lager. Jag tror att man kan byta ut kulan, eller alla kulorna. Du spänner väl upp lagret efteråt? Kolla på http://www.momentum-industrial.com/ där finns kulor i de flesta dimensioner.
//Jocke
Tror i så fall att jag hellre byter hela uppsättningen.
Och ytterliggare ett stort tack för länken till park tools thureb, helt råa självservice sidor!
//Jocke
Jag har fått höra att de är ganska dyra på momentum, dessutom är det en bra bit bort till von utfallsgatan-.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Landsvägscykling - ett fantastisk nöje! | Landsvägscykling | 2 | ||
Den ihopfällbara cykeln - nu ett steg till! | Landsvägscykling | 11 | ||
Roland Fors - Vättern runt under 24 timmar på ett hjul | Landsvägscykling | 10 |
Liknande trådar
-
-
-
Roland Fors - Vättern runt under 24 timmar på ett hjul
- Börjat av mattias_altin
- Svar: 10
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg