Tappad bromsverkan

På väg hem en kväll så märkte jag att frambromsen tog dåligt (shimano XT skivbroms) eller rättare sagt inte alls. Det var väl några minusgrader ute. Trodde att det hade blivit läckage på slangen men när jag hade tagit in cykeln så kom bromsverkan tillbaka efter ett tag. Mina små grå kan inte riktigt få ihop det. Har någon annan haft samma problem, vill gärna att bromsarna tar i vinter.

andreas

eller så kom det "imma", fukt på skivorna, då funkar de skit. Blir nog inte bättre av att det blir isbeläggning på skivan.

Glajjan; sa:
På väg hem en kväll så märkte jag att frambromsen tog dåligt (shimano XT skivbroms) eller rättare sagt inte alls. Det var väl några minusgrader ute. Trodde att det hade blivit läckage på slangen men när jag hade tagit in cykeln så kom bromsverkan tillbaka efter ett tag. Mina små grå kan inte riktigt få ihop det. Har någon annan haft samma problem, vill gärna att bromsarna tar i vinter.

Jag har motsvarande fenomen på min bakbroms. Man måste pumpa den för att få upp bromsverkan. Det som krävs är luftning och/eller påfyllning av oljan. Annars kan jag rapportera, att XT funkar utmärkt på vintern, åkte hela förra vintern utan minsta problem.

Det finns ett motsvarande fenomen som kan uppträda med vissa skivbromsar i bergiga trakter nämligen att de blir så varma att de låser sig.

Per
http://www.lowdin.nu

dålig bromsverkan

Du har fått vatten i bromsvätskan! Det är bara byta vätska, lufta och ut och åka igen!

lycka till

Re: dålig bromsverkan

BOBen; sa:
Du har fått vatten i bromsvätskan! Det är bara byta vätska, lufta och ut och åka igen!

lycka till

Är det nödvändigt att byta vätska, räcker det inte med att lufta o fylla på? Vet du hur mkt som går åt om jag måste byta olja helt. Har en plastflaska som är delvis använd: går det åt en hel flaska?

Har f ö ingen känsla av att det skulle kommit in vatten, hör till dem som praktiskt taget aldrig har vatten på cykeln och hojen har inte körts i några extremt våta el smutsiga förhållanden.

Per
http://www.lowdin.nu

Vatten i bromsvätskan

Detta har inte något att göra med om du cyklar i vatten eller inte.
Om det är så att du har ett "öppet" system så finns det ett lufthål för att bromsvätskan skall kunna expandera när den blir varm, och då måste luften i behållaren ut för att vätskan skall få plats.

Till saken hör då att bromsvätska har den underbara egenskapen att den "drar åt sig" vätska, och om den luft som då passerar in och ut i bromsbehållaren är fuktig så drar bromsvätskan åt sig lite av denna fukt.
Om man 1äser manualen så står det säkerligen att i det finstilta att bromsvätskan skall bytas vartannat år. Anledningen till att det märks på cykeln är att det är så lite bromsvätska jämnfört med en bil, men om du byter bromsvätska på en gammal bil så brukar det oxå bli skillnad på bromsverkan.

Beträffande halvfulla burkar som man har hemma så är det ingen jättebra ide att använda dessa.

Den enklaste lösningen på detta problem är dock att flytta!, jag är just nu på Costa Del Sol och här slipper man minusgrader.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg