• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

tandkrämstub?

Hej!

Kass rubrik, jag vet. För flera år sedan så fanns det en artikel i Göteborgs-posten som handlade om en ung man (ca 25 kanske) som bodde i Rödbo, någonstans i skogen där. Han försökte att leva på det naturen gav och lite bytelsehandel bland annat. Jag har för mig att han flyttade när han fick sällskap (ytterliggare en artikel flera år senare?) Så var det med den drömmen! Han jobbade extra som musiklärare på högskolan eller någon gymnasium i Gbg, men då endast för att få ihop till det nödvändiga.

I vilket fall, han hävdade att det var endast 4 (5) saker som han var tvungen att handla, nämligen:

1) tandkräm 100% säker
2) tvättmedel 99% säker
3) ?
4)?
(5) ??

Men jag kommer inte ihåg de två (tre) övriga. Är det någon som möjligen sett artikeln eller kan tänka sig göra en kvalificerad gissning vad det övriga var. Kanske har någon lösningen på alla punkter? eller så dyker fler punkter upp?
 
Hej!

Kass rubrik, jag vet. För flera år sedan så fanns det en artikel i Göteborgs-posten som handlade om en ung man (ca 25 kanske) som bodde i Rödbo, någonstans i skogen där. Han försökte att leva på det naturen gav och lite bytelsehandel bland annat. Jag har för mig att han flyttade när han fick sällskap (ytterliggare en artikel flera år senare?) Så var det med den drömmen! Han jobbade extra som musiklärare på högskolan eller någon gymnasium i Gbg, men då endast för att få ihop till det nödvändiga.

I vilket fall, han hävdade att det var endast 4 (5) saker som han var tvungen att handla, nämligen:

1) tandkräm 100% säker
2) tvättmedel 99% säker
3) ?
4)?
(5) ??

Men jag kommer inte ihåg de två (tre) övriga. Är det någon som möjligen sett artikeln eller kan tänka sig göra en kvalificerad gissning vad det övriga var. Kanske har någon lösningen på alla punkter? eller så dyker fler punkter upp?

Genom att skölja tänderna med vatten efter maten klarar man nog sig hyfsat bra utan tandkräm. Tvättmedel kan man göra själv: ta färska björklöv och riv i småbitar, läggi en påse med vatten och skaka - löddrar och löser smuts.

Jäst och socker kanske är svårare att fixa själv men måste man ha socker - björksav är rättsött och många bär och frukter är hyfsat söta.

Men att lagra och utjämna över året är kanske mer trixigt.

/Patrik
 
Jäst behöver man väl inte om man bakar med surdeg.

Salt och mjöl är däremot svåra att ersätta och svårt att göra själv (mjöl är inte så svårt att göra, men kräver säd, och det är bökigt att odla och skörda i små kvantiteter).