Tandemcykel med barn

Den ser plåttrig ut. Mycket rör och finesser, vad väger det?
När dottern var i barncykelålder lånade vi en Hangon bike som vi kopplade bakom tandemen. Den granne som ägde Hangonen har flyttat tillbaka till Canada. Hangon är en bakhjulig (1 hjul) påhängscykel som kopplades till sadelstammen på dragcykeln. Cykelfrämjandet har förmedlat en liknande modell tidigare.
 
Den ser plåttrig ut. Mycket rör och finesser, vad väger det?
När dottern var i barncykelålder lånade vi en Hangon bike som vi kopplade bakom tandemen. Den granne som ägde Hangonen har flyttat tillbaka till Canada. Hangon är en bakhjulig (1 hjul) påhängscykel som kopplades till sadelstammen på dragcykeln. Cykelfrämjandet har förmedlat en liknande modell tidigare.

Har du någon länk till den där "Hangon?" Den verkar också intressant.
 
"Hangon"en är verkligen bra. Den första konstruktionen Du länkade till ser ut att ha en nackdel (i varje fall om den skulle användas med mina barn). Barnet ser ut att kunna bromsa... Kan bara säga att det torde bli mäkta tungt i en del uppförsbackar! Med hang-on är det Du som styr och bromsar, vilket både säkerhetsmässigt och planeringsmässigt måste vara en fördel. Anna
 
Tack för era synpunkter!

Håller med om att det kan vara en nackdel att barnet kan bromsa, men det tror jag inte blir något problem för vår del.

Tanken vi hade var att vi vill kunna ge oss iväg på en cykeltur där barnet cyklar själv. OM sedan orken tryter på hemvägen ska man kunna hjälpa till på ett enkelt sätt.

Den möjligheten finns ju inte med "Hangon" cykeln.

Hase bikes ser väligt häftiga ut, men det är samma problem där. Jag tror hellre att vårt barn får cykla på en "vanlig" cykel och att vi kan hjälpa till, än att ändra på hela konceptet kring hur man cyklar.
 
Hangon med bakväxel i den form som visas på bilderna saknar egen bakbroms......
Tanken att små barn skall kunna cykla själva är vacker men dessvärre inte speciellt praktisk om man inte skall begränsa cykelturerna till några få km. Vill man komma någonstans måste man transportera barnen någonstans.
 
Follow Me Tandem koppling

Är det någon som vet något om den här produkten?
http://www.followme-tandem.com/english/index.htm
http://www.activekids.nu/follow_me.htm
Verkar ju väldigt smart att ha när barnet blir trött och inte själv vill cykla längre.

Jag har köpt FollowMe kopplingen för familjen och min son (6 år) och jag är mycket nöjd. Långa cykelturer (50 km) gå lika bra som dagligen skjutsning till skolan gå utmärkt. Om han är trött koppla man barncykeln på. Om han ville åka själv, så koppla man barncykeln av. Kopplingen är stabilt; han tycker om att cykla frihands.

Om någon ville veta mer, fråga gärna. Jag försäljer de också.

/Christoph
 

Liknande trådar