Tånagel saknas

Är sedan en vecka utan nagel på stortån efter ett "litet" missöde. Jag har inte vågat ta på mig löpskor, vandringskängor eller inlines ännu. Tur att det är semester & sandalväder.

Har ni erfarenheter av det här? Hur länge tills man kan träna/vandra osv igen? Det tar ca ett år för nageln att växa ut igen, eller hur?
 
Det brukar bli tjockare skinn ganska fort, så länge det inte går hål och börjar blöda så behöver du inte vara försiktig. Ev kan man skydda med en kompress. Hur den nya nageln, som växer ut, sedan kommer att se ut beror på om nagelbandet skadats.
 
Precis, när huden (där nageln satt) börjar blir lite mer okänslig för beröring, så kan du tejpa över kompress, plåster et c. Skor som är rymliga framtill men som sitter bra över vristen underlättar naturligtvis. Det är ju ingen livshotande skada, det är bara förbannat obehagligt när huden stöter emot nåt. Testa lite när du känner att tiden är mogen. (Jag skulle dock förmodligen dra mig för att ge mig ut på fjällvandring utan stortånagel)

/Håkan - vars vänster stortå råkade ut för ett 5-kilos-missöde 1987 (eller möjligen -88)
 
6 månader

På ett halvår har nageln i stort sett återbildats.

Men redan efter någon vecka så kan du sannolikt göra det mesta i skodon som inte trycker över nagelns plats. Det som gör ont första månaderna är att sparka emot stolsben etc med oskyddad tå.

Så en havererad stortånagel är en världslig sak.

Thure
 
Man kan operera.

Jag har en DVD-film om Badwater Ultramarathon. Där har en man opererat bort alla sina tånaglar. Han brukade få blåsor under tånaglarna, vilket han slipper nu.
Vad gör man inte för kärleken till löpandet?

Jag slipper blåa tånaglar med gott om utrymme för tårna. Visst kan det bli lite blått ibland, men inget att oroa sig över.
/Thomas