Tallkottsgrillad korv ?

En skogskompis berättade att på 60-talet fanns tallkottsgrillad korv att köpa i Norrköping.
Köerna ringlade, folk älskade korven, men sedan har det fallit i glömska.
Har Googlat på fenomenet, men ingen träff.
Sagt o gjort så sist vi var ute så provade vi.
Smaken var annorlunda, men väldigt god, prova gärna !
En eld som brunnit en stund, sen på med några liter tallkottar som
ryker först för att sedan bilda glöd.
Det ser roligt ut när polarn "städar" i skogen...när han samlar kottar.
Är det någon som har något annat tips om smaksättning av korv, kött, fisk, med olika trämaterial ?
Tacksam för svar.
peter skuggan1959

Bilagor

• PICT0167.jpg
    PICT0167.jpg
    110.1 KB · Visningar: 1,698
  • PICT0182.jpg
    PICT0182.jpg
    71.6 KB · Visningar: 1,618
  • PICT0187.jpg
    PICT0187.jpg
    103.2 KB · Visningar: 1,570
Lite tårta på tårta,va?

Brukar ibland lägga ett lager Tallkottar på grillen,när kolen fått en ordentlig glöd,brukar ge en förnimmelse av lägereld.Ska det ta smak,och inte bara värmas är det väl rökning som gäller?

peter

enris och alved brukade vi använda för varmrökning av fisk. Vet inte hur korv skulle smaka med den tillredningen. kanske blir gott.

Tallkottar

fungerar bra till grillning. Dessutom kan det vara trevligt att rensa lite tallkottar från trädgården.

Testade senast i förrgår att dryga ut grillkolen med tallkottar vid indirekt grillning i klotgrill. Lade inte märke till någon förändring av smaken men korvarna var rätt duktigt kryddade.

Thure

Jag lägger oftast i kottar när vi grillar över öppen eld, men har aldrig märkt någon smakskillnad. Att röken från kottar är med cancerogen än annan rök, har jag hört sedan 70-talet, men det har jag ignorerat. Som KLAGER skriver så har jag aldrig hört några tillräckligt övertygande argument.

Enris och alris är ju annars vanliga smaksättare framför allt vid rökning, men även vid grillning. Björklöv, maskrosor, svartvinbärsblad, gräs och allt möjligt annat på elden laborerade vi med som barn, och jag minns att vi alldeles bestämt ansåg oss känna smakskillnader!

Du får testa lite av varje, Pelle Skuggan!

Jag lägger oftast i kottar när vi grillar över öppen eld, men har aldrig märkt någon smakskillnad. Att röken från kottar är med cancerogen än annan rök, har jag hört sedan 70-talet, men det har jag ignorerat. Som KLAGER skriver så har jag aldrig hört några tillräckligt övertygande argument.

Enris och alris är ju annars vanliga smaksättare framför allt vid rökning, men även vid grillning. Björklöv, maskrosor, svartvinbärsblad, gräs och allt möjligt annat på elden laborerade vi med som barn, och jag minns att vi alldeles bestämt ansåg oss känna smakskillnader!

Du får testa lite av varje, Pelle Skuggan!

Kajsa ! ta mig inte på orden så, jag kan inbilla mig mycket, men fick för mig att det var annorlunda iallafall, det räcker lång ibland...

Man kanske kan slänga på en näve örter. Typ rosmarin eller timjan eller så... Har inte testat det med korv, dock med paprika och tomat. Kan ha varit inbillning men vi tyckte att grönsakerna fått smak.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg