Talang vs Träning vid löpning!

Har haft några givande diskussioner med vännerna på träningen och vi kan inte komma fram till en slutsats. SÅ jag tänkte att ni kunde hjälpa mig.

Frågan är enkel. Hur långt kan man komma med bara träning utan att man har hemskt mycket talang. Då tänker jag främst på löpning. Kan man springa milen under 40 min? 35 min? Hur fort kan en "medelsvensson" springa milen på om vi förutsätter att denna person börjar träna vi ca 18 års ålder? Vi förutsätter att personer inte har talang för löpning. Denne födds med exempelvis en mer snabba muskelfibrer än långsamma.

Självklart måste man ha en bra kombination av talang och hård träning om man ska lyckas på elitnivå. Nu syftar jag främst på motionären.

Självklart är det väldigt individuellt. Men om vi generaliserar lite.

Finns det någon där ute som har sprungit under 35 min på 1 mil men som ser sig själv som rätt "talanglös"?

Mvh

Jag tror inte att man kan bli elit utan någon som helst talang. Man kommer dock otroligt långt på viljestyrka.
För att bli elit krävs det t ex. att man inte lider av skador, har man lätt för att dra på sig skador blir man inte heller någon elit.
Själv uppfattar jag mig som begåvad med en talang för träning, även tränare har sagt så till mig. Dock har jag en tendens att skada mig hela tiden och har därför dragit ner på träningen och satsar inte på att bli någon elitidrottare.
Men 35 på milen låter som ett tufft mål men förmodligen möjligt om man inte skadar sig och om man verkligen vill och är villig att träna.

///Björn
[Ändrat av Pampero 2004-05-02 kl 22:39]

Jag tror de flesta kan klara under 35 minuter förutsatt att man är frisk och inte alltför gammal.

Men det kräver ju självklart mycket träning, bra bana, formtop osv.

Jag känner flera som springer/har sprungit däromkring som jag aldrig upplevt som några supertalanger. Eliten springer ju under 30 minuter så det är en ganska bra marginal.

Visst är det andra faktorer som också spelar in. Själv har jag inte haft problem med skador så hemskt ofta. Men visst känner jag folk som tvingas avbryta träningen flera gånger per säsong pga skador.

Jag har haft idrottslärare som hävdat att det krävs talang för att kunna springa milen under 40 minuter. Det tycker jag låter lite väl, tror nog att man kan komma ner på dem tiderna med bara träning. Däremot så klassar jag personer som springer milen runt 35 min som talangfulla. Och för att inte tala om folk som springer milen runt haltimman! Då krävs både talang och hård träning.

I min ungdom har jag alltid sysslat med lagsporter i form av fotboll och liknande. Jag började med konditionsträning i sena tonåren och kom efter ca 18 mån träning ner på en tid strax under 40 min. Däremot så tror jag att det skulle krävas enorm med träning och tid om jag skulle kunna springa på tider runt 35 min. Det är ändå ett jäkla kliv att kapa 5 minuter på den nivån. 30 minuter tror jag inte är möjligt hur hårt jag än ansträngde mig.

/

crazy; sa:
Jag känner flera som springer/har sprungit däromkring som jag aldrig upplevt som några supertalanger. Eliten springer ju under 30 minuter så det är en ganska bra marginal.

Ju men sen beror det på när i livet man gör detta. Har en polare som sprang under 35 som 16åring. Det kallar jag talang.

Men visst lägger man när tid så kanske man kan komma ner på det några års träning.

/

Talang för att träna sig till 35 min på milen? Knappast! Vilja är det som behövs!

En snubbe på mitt förra jobb spelade fotboll och sprang annars väldigt lite. När han (i 20-årsåldern) ställde upp i 10 km-lopp gjorde han det på 36 min. Det är talang!

Jag har inte varit i närheten av 35 min och har inte klockat miltiden då jag varit som bäst i form, dock 5 km på 19.00 (tränade för maraton, så under 40 min/10 km lär jag varit).

/Håkan

35 minuter på milen kan man klara med ett hyfsat steg och mycket vilja precis som Håkan säger. Nar jag gjorde lumpen så sprang jag lätt under 40 minuter i terräng och under 35 på asfalt. Jag vet rätt många som legat runt samma tider.. Skall man däremot under 30 så krävs förutom träning, vilja, kunskap och förutsättningar en jäkla talang!!

Läste en forskningsrapport för något år sedan där en professor hävdade att det endast var hårt arbete som gällde. Har givetvis glömt vilken tidskrift som publiserade rapporten men i stora drag gick den ut på
att lägger du ner 1000h/år i tio år så når du elitklass.

Någon som känner igen detta?

Anser mig själv ha hyfsad talang, trots detta dessa resultat.
jag löpte 15km på 57min när jag var 14-16år.
Gjorde då 2.57 på 1000m.
Trots detta fixade jag inte 35min på milen!
Det närmaste ett sådant resultat var jag på 7,5km med tiden 26,40.

Jag tror att man måste ha talang/anlag för att tåla den träning som krävs för att nå elit.

rolfs; sa:
Läste en forskningsrapport för något år sedan där en professor hävdade att det endast var hårt arbete som gällde. Har givetvis glömt vilken tidskrift som publiserade rapporten men i stora drag gick den ut på
att lägger du ner 1000h/år i tio år så når du elitklass.
/.../
Jag tror att man måste ha talang/anlag för att tåla den träning som krävs för att nå elit.
Visst måste man ha "talang" för att bli en framgångsrik elitlöpare. Tåla träningen, som sagt. Svara bra på träning. Ha viljan att bli bäst. Ett bra löpsteg (det kan man iofs träna, men för en del kommer det mer naturligt). Bra syretillförsel till musklerna. Osv.

/Håkan

PS Nä, känner inte igen uttalandet. Vem?

rolfs; sa:

Det gäller all form av idrott, de flesta är rädda för smärta och ger sig inte ut till de extremare djupen.. Jag har tittat på bekanta och vänner som tränar och tränar utan att någonsin nå några resultat.. Dom tar aldrig riktigt i heller, resultat kostar smärta, svett och blod!

hittade ett liknande uttalande som jag nämde tidigare .

"För alla gäller att vägen till världstoppen i olika idrotter är lång och mödosam. Man brukar säga att det tar minst 3 timmar x 5,5 dagar i veckan x 11 månader per år x 6 år att nå dit, oavsett idrott. Alla når heller inte ända fram. Många försvinner på vägen - av många skiftande orsaker. Det är vår uppgift från topporganisationers sida att se till att det inte är på grund av bristande stöd"

detta taget ur http://www.svenskidrott.se/tidningen/t2.asp?p=58857

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Träning för fjällen. Träning och hälsa 31
tango Curlstång - undvika att viktmutter gängar loss under träning? Träning och hälsa 18
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
MonicaKa Blodtryck, maxpuls, träning? Träning och hälsa 8
Ralph4info Tränar för Alpin klättring +6.000m inom 6mån och loggar träning i Endomondo ? Träning och hälsa 1
Naturliv Träning och friluftsliv med diabetes - hur göra? Träning och hälsa 10
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
super mario Träning Cho Oyu/eller bara mkt bra form Träning och hälsa 11
hannulan Träning vid korsbandsskada Träning och hälsa 9
Pellepax Pulka träning, dra bildäck? Träning och hälsa 3
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
kalalokki Litteratur om träning Träning och hälsa 3
Veterinari Träning för klättring Träning och hälsa 9
kalalokki Bättre träning...... Träning och hälsa 10
MalamuteFrida Träning inför skidåkning? Träning och hälsa 6
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
kjpil Är träning en social aktivitet? Träning och hälsa 22
Yakherden Träning för klättrare Träning och hälsa 3
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
camoscio träning under tur Träning och hälsa 3
ctve8n Träning inför inryck - Lumpen Träning och hälsa 4
Staffan Andersson Vasaloppet... Träning och hälsa 10
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
bullpop Frågor om min träning. Träning och hälsa 2
lurifix Träning och Bastu?? Träning och hälsa 14
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
e_strom83 Hjälp med träning för klassikern Träning och hälsa 4
BENmeister Träning + halsont Träning och hälsa 11
mike79 Träning för topptur ? Träning och hälsa 7
pagren Blodgivare - Träning Träning och hälsa 9
Linus_S Träning För Toppturer Träning och hälsa 3
millimeter Blodprov/träning Träning och hälsa 8
lutzen Får halsont vid träning Träning och hälsa 16
ekis MP3-spelare för träning Träning och hälsa 4
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
cyklajämt illamående vid träning Träning och hälsa 16
Sunkan_85 Styrke träning Träning och hälsa 4
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
PerHenrik Läkemedel och träning Träning och hälsa 8
Almquist Träning och halsont? Träning och hälsa 6
evangelist Träning i Stockholm inför Lidingöloppet Träning och hälsa 1
Polymeras Träning inför höghöjdsbestigningar? Träning och hälsa 8
klask Pulsbaserad träning? Träning och hälsa 2
Paddy_boy natt jobb, mat och träning ? Träning och hälsa 3
henkealf Inlines, eller annan alternativ träning? Träning och hälsa 4
johlju diabetes, insulin och hård träning Träning och hälsa 2
stefanhum Alternativ höghöjds-träning? Träning och hälsa 10
Performance Träning inför Mount Blanc Träning och hälsa 2
Staffan Andersson alternativ träning? Träning och hälsa 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg