Taktisk betygsetting paa fotoalbum

Paa naagra av mina senaste innlagda bilder hadde jag faatt ganska goda betyg paa ett par stycken. Men naer jag hadde faatt 5 paa en roest och den nesta aer en 1:tta, daa vaerkar det va lite taktisk. Kanske en 5:a var lite hoegt, maen en 1:a? Jag bryr mig inte saa mycket, men jag uppmanar Utsidans medlemmar till at inte vara taktiska naer dom saetter betyg, skriv haellre vad ni menar om dom och saett reella betyg.

Det finns en annan moejlighet: At den som satt betyg inte gillar mig saerskild mycket. LOL

Ha en underbar vaar med massor av fotografering och naturuplevningar.

Lars

Var lite snällare

Hej Lars och alla ni andra!
Jag har själv lagt märke till att det finns de som sätter omotiverat låga betyg på andras bilder, kanske i ren avundsjuka eller helt enkelt för att såra fotografen.
Kanske är det så att någon som ser ett högt betyg och inte håller med om det vill “justera” detta genom att sätta lägsta möjliga. Sen är det säkert så också att en del låter sig påverkas av andras betygssättning, “tycker andra inte detta är någon bra bild, så är det nog så”
Håller med dej om att det hade varit trevligare med en förklaring i kommentaren även vid låga betygsättningar, kanske vågar folk inte stå för vad de tycker?

Men när det handlar om att betygsätta en bild/foto så finns det ju ingen given måttstock att gå efter, utan alla tolkar bilder på sitt eget sätt.
En femma i betyg, vad innebär det? Att bilden är tekniskt perfekt, tagen med senaste (och finaste) utrustningen eller räcker det det med ett intressant motiv där skärpa och färger kanske inte direkt är någon höjdare? Det är givetvis en tolkningsfråga upp till var och en. Tänk vad tråkigt det hade varit om vi alla hade haft samma smak och tycke.

Göran

Upp som en sol...

Blev riktigt glad när någon betygsatt en bild i mitt fotoalbum med en fyra. Jantelagen till trots så måste jag säga att jag är nöjd med bilden. Idag såg jag däremot att någon betygsatt den med en 1:a! Kom igen, jag vill inte vara gnällig nu, men det luktar taktik och illvilja och dessutom blir man ju rätt sårad. Bilder som motiverar en 1:a ska väl ändå vara kassare än så?! Den som vill såga en bild kan väl åtminstone motivera sågningen och stå för det. Jag vill gärna fortsätta lägga ut bilder jag är nöjd med på Utsidans fotoalbum, men då vill jag att det ska vara "fair game". Hoppas att de flesta av Utsidans användare är schysstare.

Ha en bra dag!!!!!

//Petra

Betygsättning

Skickade för ett tag sedan ett mail till Utsidans redaktion angående betygsättningen (enligt nedan). Min åsikt var den att man själv borde kunna avgöra om man vill att ens bilder skall kunna betygsättas eller ej. Vad är det man betygsätter egentligen? Kvalitén på bilden eller att killen/tjejen som står där ser jäkligt trist/snygg ut? Alla har inte Nikonkameror för 8000 kr utan kanske en engångskamera som man drar med sig på fjällturen, trots detta kanske man vill dela med sig av sina bilder... kanske glädjer de någon. Då är det inte roligt att sitta där med 1.00 i betyg, är det dig eller bilden som betygsätts?

--------
Hej Bo!

Tack för ditt svar, ja då var det jag som inte förstod riktigt vad du skrev
men nu hänger jag med.

Vi ska ta ditt förslag till diskussion på redaktionen.

Vänliga hälsningar Ulrika

----- Original Message -----
From: <bo.g.wallner@se.abb.com>
To: <ulindh@utsidan.se>
Sent: Monday, March 25, 2002 7:56 AM
Subject: Re: Kontakt

Hej!

Mitt förslag gick ut på att man skall kunna kryssa i eller på annat
sätt avgöra om man vill att medlemmar skall KUNNA rösta eller inte. Vill du
t ex bara lägga in
ett foto för att visa vem du är så kanske du inte är intresserad av att få
bilden betygsatt.
Jag har använt Utsidan aktivt sedan 96 så jag vet att man kan betygsätta
bilder, om jag nu inte
missförstod ditt svar.

Mvh,
Bosse

(Embedded "Ulrika Lindh, Utsidan" <ulindh@utsidan.se>
image moved 03/24/2002 10:44 PM
to file:
pic28145.pcx)

To: Bo G Wallner/SEAPR/NONABB@ABB_SE01
cc:
Subject: Re: Kontakt

Security Level:? Internal

Hej Bosse!

Tack för ditt brev, det har sedan länge varit möjligt att rösta på bilderna
som finns i Utsidans medlemmars fotoalbum.

Vänliga hälsningar Ulrika

----- Original Message -----
From: "Bosse Wallner" <bo.g.wallner@se.abb.com>
To: <redaktion@utsidan.se>
Sent: Wednesday, March 06, 2002 4:43 PM
Subject: Kontakt

Angående fotoalbumet. Har ett förslag på en förbättring, eller i alla fall
vad jag tror kan vara en förbättring. Nu vet jag inte om denna möjlighet
redan finns, fanns i alla fall inte innan. Kunde vara trevligt om man kunde
lägga ut sina bilder och dessutom kunna välja om man vill att folk skall
kunna sätta betyg på bilderna. Alla av oss är inte proffsfotografer med
Nikonkemeror för 7000 kr utan säkerligen är det flera med mig som gärna tar
med sig en engångskamera upp till fjällen. Bilderna kanske inte har bästa
ljuset, skärpan men kanske vill man ändå dela med sig av bilden. Då tycker
i
alla fall inte jag det är så skoj om något ljushuvud, fotoproffs sätter
betyg 1 (=kass bild) på bilden för att skärpan är lite dålig. Eller om man
lägger in ett foto på sig själv för att man kanske vill ge ett ansikte åt
sin medlemsprofil. Vad betyder betyg 1 på en sådan bild? Nej, ett
alternativ
borde finnas om man vill att bilden skall kunna betygsättas eller ej.
Kanske
två kategorier bil!
der?

Mvh,
Bosse
[Ändrat av bowall 2002-04-22 kl 14:47]

Re: Betygsättning

bowall; sa:
Skickade för ett tag sedan ett mail till Utsidans redaktion angående betygsättningen (enligt nedan). Min åsikt var den att man själv borde kunna avgöra om man vill att ens bilder skall kunna betygsättas eller ej. Vad är det man betygsätter egentligen? Kvalitén på bilden eller att killen/tjejen som står där ser jäkligt trist/snygg ut? Alla har inte Nikonkameror för 8000 kr utan kanske en engångskamera som man drar med sig på fjällturen, trots detta kanske man vill dela med sig av sina bilder... kanske glädjer de någon. Då är det inte roligt att sitta där med 1.00 i betyg, är det dig eller bilden som betygsätts?

Det här tycker jag var ett mycket bra förslag.

clindh

Forumvärd
Re: Re: Betygsättning

Bra förslag, en del är enklare än annat att förverkliga.

Nu har jag som första åtgärd gjort det tvingande att skriva en kommentar om man lägger en röst. Från mina erfarenheter från fotosidan.se har jag sett att detta får bort det systematiska taktiknedröstandet av andras bilder.

Att stänga av röstfunktionen per bild kan bli nästa steg men det hinner jag inte med idag. Det gör förståss att ens bilder inte har en chans att komma med i topplistor odyl men det är som sagt valbart.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg