Takbox?

Vad ska man ha egentligen? 210 lång ska den vara iallafall, så att jag får ner längdskidorna, men sen då? Bredd, är 90 bra eller för mycket? Lås? Kort sagt, vad ska jag kolla efter när jag shoppar los på takbox?

Vad ska man ha egentligen? 210 lång ska den vara iallafall, så att jag får ner längdskidorna, men sen då? Bredd, är 90 bra eller för mycket? Lås? Kort sagt, vad ska jag kolla efter när jag shoppar los på takbox?

Att det står Trapper Carisma på den :)

Allvarligt talat nej jag ritar inga boxar

Bredden beror på bilen har man familj och grejer kan aldrig Boxen vara bred nog. 90 är helt Ok men 112 bättre. Det är dock lätt att överlasta kolla hur mycket takräcket tål

Viktigast är dock att Boxen sitter kvar på taket. Enligt en test för något år sedan (tror det var Råd och Rön) klara förvånanssvärt många Boxar inte en kraftig inbromsning.

En välbyggd glasfiberbox håller fler mansåldrar utan problem. Voltar man med bilen är det bara att köpa en ny bil.

Hans Friedel

Är väl fortfarande så att vissa boxar öppnas från sidan, medan andra öppnas i bakänden, så det kan skilja i bekvämlighet. Har man t ex en hög bil, eller familjebuss som jag, så tycker jag att det är bekvämast att lasta från sidan , man kan stå på bilens fotsteg t ex. Och även ha bakluckan öppen samtidigt.

Visa boxar är lite smalare men också lite högre (pass upp i låga parkeringshus, garage etc...).
Sådan box har vi, och då går dragpulka mm in bra. Fast annars håller jag med, ta så bred box som möjligt, och kolla vad taket håller för.
Har man möjlighet till fler än två fästpunkter på var sida (t ex om man har rails) så blir det ju stabilare. När vi använt vår box i riktigt besvärliga sammanhang så har vi haft minst fyra fästpunkter per sida, men i o f s endast campingutrustning o dyl, mycket volym, lite vikt.

Särskilt med lite större familj, typ 5 barn som jag har, så är box fantastiskt bra, inte bara på vintern.

Per Dans

Verkar som jag ska kolla efter en bred box då. Det enda som skulle kunna vara bättre med en smal är att man då kan stapla forskjakerna på ena sidan och ha boxen på den andra, fast vid närmare eftertanke rymmer ju kajakerna ganska mycket grejor. Tack för svaren, här ska shoppas!

Att kolla hur mycket vikt man får ha på taket är väldigt viktigt. För många moderna bilar är det så lite som 50 kg, och det inkluderar då lastbågarna och boxen. Och då behövs det kanske inte så stor box eftersom man ändå inte har grejer så man kan fylla den.

(När vi åker på campingsemester så är det liggunderlag, diskbalja, tom vattendunk och såna grejer som får åka i takboxen.)

Mindre bilar kan kräva smalare boxar för att få någon effektiv lastvikt i dem. Kolla egenvikten på bågar och box. Vill du ha kanot och box med dig är smalare box vägen att gå.
//J

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg