Jag har ett par Thulebyxor som främst har köpt för att använda vid liftburen utförsåkning när det är riktigt kallt men sedan jag köpte dem så har det inte varit så pass kallt att jag egentligen har behövt använda dem.
Egentligen så har jag därför inte någon större erfarenhet av dem och kanske inte heller för den typ av andvändning som du har tänkt dig men jag kan ändå skriva lite om vad jag tror och tycker.
Testade dem en under en dags skidåkning när det var ca tolv till femton minusgrader bara för att just testa dem och de var rejält varma, det kändes nästan som om det ångade om skrevet när jag öppnade upp skalbyxorna i värmestugan.
De är i tjock fleece och ganska rymliga (för att vara tänkta som mellanlager) så det behövs en del utrymme i skalbyxorna.
Huruvida de är enkla att ta på och av om man har hängselbyxor beror väl mer på hur just hängslena är konstruerade. Om skalbyxorna är konstruerade så att man kan öppna upp dem utan att man behöver ta av hängslena eller om hängslena enkelt går att knäppa loss så går det relativt enkelt att ta på sig Thulebyxorna.
Om man tex. är tvungen att ta av sig jackan och ev. mellanlagret för att kränga av sig skalbyxornas hängslen blir det ju väldigt opraktiskt att ta på sig Thulebyxorna och kanske inget man gör för att förstärka klädseln under en kortare paus.
En fördel som jag föreställer mig att Thulebyxorna har mot ett par överdragsbyxor är att de sätts på närmare mot kroppen och att de därför snabbt tar åt sig kroppens värme jämfört med överdragsbyxorna som ska ta åt sig kroppsvärme genom ett relativt tätt skallager.
Värmen hålls också kvar nära kroppen och inte ett (tätt) lager ut.
En nackdel mot ett par överdragsbyxor är att de rimligtvis är krångligare att ta på sig och jag skulle nog välja just överdragsbyxor som förstärkningsplagg till turer på vintern.