Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal?
Hej.
En vän lät mig pröva paddling för första gången, i en Tahe matiné wind 535.
Vilket gick bra, 188cm/80kg jag kom ner i den, behövde inte dra bort pedalerna hela vägen. Teoretiskt sett kanske en win 555 vore mer lämplig längdmässigt men det vet jag inget om rent praktiskt.
Vi var på en sjö. Dagstur, lite fika på klippor. Lugnt vatten, samt påväg hem så var det vindar, jag tyckte det var kul med vågorna. Dom gånger jag var nära på slå runt var när jag slarvade att lyfta paddeln helt ur vattnet.
Även fast jag tyckte det var roligast med lite vågor så kommer vi nog sikta på lugna fina sommardagar där vi åker ut och fikar i sjö eller kust. Jag gillar tanken om både roder och skädda. Inte för att jag vet hur det är att paddla med skädda, men möjlighet till stundvis ökad stabilitet välkomnas.
Nu kollar jag lite på begagnatmarknaden efter en egen.
Försökt läsa på lite om finesser, material och sådär. Införstådd att man bör provsitta för hitta vad som känns bäst. Inte lägga för stort fokus på vikt.
* Vännens Tahe matiné wind 535
- 535 x 54cm...
- ca 23kg
- maxlast 140kg
Sneglar lite på
* Trapper Aral (Albacore).
- 520cm x 54cm
- max last: 130kg
- vikt: 22-25kg
- modernaste rodret med fjäder.SmartTrackroder
*Trapper Royal (MALAWI).
- 565x54cm
- max 160kg
- glasfiber vikt: 24kg
* SeaCruiser GTE från Point 65
- 525x58cm
- 26kg
- max 165kg
----------------------------------------------------------------------------------------
? Ser ju att längderna varierar stort mellan dessa. Hur tänker jag om detta ?
Aralen är ju kortare (520cm) än vännens (535cm). Royal är längre (565cm)
? Vilka skillnader är det mellan en Tahe Wind och dessa Trapper kajaker ? Vilken betraktas som bättre ?
? Bör jag som nybörjare undvika stötkänsligt kolfiber eller blandas det upp med annat så det är rätt tåligt ändå ?
? Är det någon annan ni skulle råda mig att känna och klämma på ?
Tack på förhand.
Hej.
En vän lät mig pröva paddling för första gången, i en Tahe matiné wind 535.
Vilket gick bra, 188cm/80kg jag kom ner i den, behövde inte dra bort pedalerna hela vägen. Teoretiskt sett kanske en win 555 vore mer lämplig längdmässigt men det vet jag inget om rent praktiskt.
Vi var på en sjö. Dagstur, lite fika på klippor. Lugnt vatten, samt påväg hem så var det vindar, jag tyckte det var kul med vågorna. Dom gånger jag var nära på slå runt var när jag slarvade att lyfta paddeln helt ur vattnet.
Även fast jag tyckte det var roligast med lite vågor så kommer vi nog sikta på lugna fina sommardagar där vi åker ut och fikar i sjö eller kust. Jag gillar tanken om både roder och skädda. Inte för att jag vet hur det är att paddla med skädda, men möjlighet till stundvis ökad stabilitet välkomnas.
Nu kollar jag lite på begagnatmarknaden efter en egen.
Försökt läsa på lite om finesser, material och sådär. Införstådd att man bör provsitta för hitta vad som känns bäst. Inte lägga för stort fokus på vikt.
* Vännens Tahe matiné wind 535
- 535 x 54cm...
- ca 23kg
- maxlast 140kg
Sneglar lite på
* Trapper Aral (Albacore).
- 520cm x 54cm
- max last: 130kg
- vikt: 22-25kg
- modernaste rodret med fjäder.SmartTrackroder
*Trapper Royal (MALAWI).
- 565x54cm
- max 160kg
- glasfiber vikt: 24kg
* SeaCruiser GTE från Point 65
- 525x58cm
- 26kg
- max 165kg
----------------------------------------------------------------------------------------
? Ser ju att längderna varierar stort mellan dessa. Hur tänker jag om detta ?
Aralen är ju kortare (520cm) än vännens (535cm). Royal är längre (565cm)
? Vilka skillnader är det mellan en Tahe Wind och dessa Trapper kajaker ? Vilken betraktas som bättre ?
? Bör jag som nybörjare undvika stötkänsligt kolfiber eller blandas det upp med annat så det är rätt tåligt ändå ?
? Är det någon annan ni skulle råda mig att känna och klämma på ?
Tack på förhand.
Senast ändrad: