En liten uppsats om tågluff...
Hej Johannes!
Vad avis jag blir... Är riktigt skoj att tågluffa. Var själv ute sommaren 2000 med en-två kompisar och vi hade det kalasbra (en avvek hemåt lite tidigare...). Var dock inte riktigt i "dina" regioner utan vi åkte igenom Danmark, Tyskland, Schweiz, Italien och Grekland. Även Liechtenstein och Vatikanstaten faktiskt, och så innanför gränsen på Frankrike...
Skulle nog kunna skriva hur mycket som helst egentligen men det får bli några småtips som kanske kan vara nyttiga. Fast när jag skriver så brukar det bli en tendens till att bli ganska långt ändå så det är bara att luta dig tillbaka och läsa...
Tycker absolut att du ska ta en extra sväng genom schweiziska alperna. Man kan åka den vägen från Frankrike till Italien. Vyerna från tågfönstren där är inte dåliga! Finns säkert nån som vet exakt vilka vägar man ska åka för att se mest, men vi åkte nån vända som gick in och ut ur Italien nån sväng och sen upp i den italiensktalande delen av Schweiz. Kommer tyvärr inte ihåg just nu vad ställena hette men det går väl att ta reda på...
Vi var nästan en vecka i Schweiz eftersom vi varit där förut på utlandspraktik och hade min gamla värdfamilj att bo hos. Mycket praktiskt i Schweiz som är så litet att man kan göra dagsutflykter runt hela landet med utgångspunkt från ett ställe... Sen var det ju bra att ha gratis boende också eftersom det är rätt dyrt i Schweiz... Maten fick bli begränsad till youghurt och mackor (och ost och vin!!) till lunch som man köper i snabbköpen och så McDonald's till middag... Fast Schweiz ligger ju rätt dåligt till i Big Mac-index så det blir ju rätt dyrt det med... Hur som helst så tycker jag att Schweiz är ett mycket trevligt och sevärt land som man inte borde missa när man ändå är i krokarna! Vi var bl a i Zürich, Lausanne och Geneve och så var vi 2 dagar i Zermatt och vandrade lite (Se där! Där kom vi in på fjällvandringsämnet tillslut!!). Vi gick upp på ett berg i Liechtenstein också. (Kanske inte finns mer än ett förresten...) Om ni skulle åka till Geneve så se upp för helautomatiska toaletter... De kan sluta funka ibland med ödesdigra konsekvenser...
Appropå toaletter så glöm inte att ha med toapapper! Är ofta slut på de offentliga toaletterna... Går att fylla på på tågtoaletterna om det skulle behövas...
Ett gammalt hederligt tips om du behöver en toalett är att leta upp närmaste McDonald's. Brukar vara relativt fräscha och det är nog bara svenska doncan som tar betalt...
Jaha vad ska vi tipsa mer om nudå... Italien var det ja! Kan nog vara ett trevligt land men då ska man nog ha mer tur än vad vi hade... Fick bl a min kamera stulen i Vatikanstaten på en söndag... trodde man inte... Tycker allmänt att Italien är ett ganska så smutsigt land, men då kom man ju direkt från Schweiz förstås... Folket är inte alltid så gästvänligt heller och många pratar ingen engelska. Måste säga att greker är betydligt bättre på att ta hand om sina turister. Men norra Italien är både trevligare och finare än södra. Se säger de i alla fall själva...
Att vara svensk tjej nere i Neapel var inte särskilt kul kan jag säga...
Se upp med vilket tåg ni tar i Italien! Endel går så långsamt att man nästan kunnat springa ikapp dem till nästa mjölkpall... Snabbtågen är fina men de måste man betala extra för. Och så kan luftkonditioneringen luras... Trodde nästan jag skulle behöva ta på mig en tröja när jag kom på tåget till Milano, men det behövdes då sannerligen inte när man kom ut i bastuvärmen...
Se också upp med vart ni går av tåget, särskilt i Rom... Vi råkade gå av vid "Roma Ostiense" i stället för "Roma Termini" och hade fasligt svårt att få vår karta till vandrarhemmet att stämma överrens med verkligheten... Som tur var kom en räddande engelsktalande ängel och lät oss dela taxi med honom in till centralstationen eftersom sista tåget gått för dagen...
Ja vandrarhem är ju också ett kapitel för sig... Bodde på ett jättemysigt vandrarhem i norra Italien längs kusten som låg i en gammal borg!! Fanns badmöjligheter också, men det var typ enda dagen det regnade...
Kommer förstås inte ihåg vad det hette men det var häftigt i alla fall! Lite svårt att hitta dit först men den italienska polisen fick som ofta annars fungera som vägvisare! De var faktiskt väldigt tillmötesgående. Ja det var väl ett bra exempel på vandrarhem. Veronas var också bra! Sen finns det ju dåliga också... T ex det vi till slut lyckades hitta till i Rom... De första våra "rumskompisar" sa var att vi skulle hålla i våra grejer eftersom det brukar vara mycket stölder där... Det + volymen på gatan nedanför och det allmänt hemska intrycket med rosa neonbelysning i receptionen (som dessutom mystiskt nog låg i ett annat hus...) gjorde att vi natten efter gick till tågstationen och lät oss bli "uppraggade" av en rumsuthyrare som hade ett rum för en lite större slant men desto trevligare ställe... Att bo i eget rum är nog det bästa sättet att bo på i Rom ändå. Sen om det finns nåt bra område vet jag inte riktigt... Var väldigt mycket ljudvolym från gatan där vi bodde i alla fall.
I övrigt när det gäller vandrarhem (som jag nu har antagit att ni tänker bo på - brukar vara det vanliga) så kan jag ju tipsa om att ha valda delar av IYHF:s bok/katalog med sig så att man kan ringa i förväg och boka och så man vet i vilka hålor det finns nånstans att bo... Kan vara nödvändigt ibland. Du kan ju kolla in
http://www.iyhf.org/ eller
http://www.ostellionline.org/ (som är Italian Youth Hostels Associations sida)
Vandrarhemsfrukosten i Italien är verkligen inget att förvänta sig att man ska bli mätt på. En torr bulle med lite seg sylt och en kopp blaskigt the på sin höjd. Standarden på typ allt överhuvud taget är betydligt lägre än i många andra länder skulle jag säga...
Övrig mat i Italien kan väl vara bra, men då gäller det att man gillar pizza och pasta för så mycket annat finns det inte... För att stilla vår hunger blev det ofta nån liten macka i nån liten bar, vilket oftast också var det enda som gick att få tag på när man råkade bli hungrig under siestan, vilket hände ganska ofta... Mitt dåliga intryck av Italien kan mycket väl ha berott på att jag gick runt och var hungrig jämt och ständigt när jag tänker efter... Käkade i och för sig mycket god kinamat i Rom...! Vanliga matbutiker är mycket svåra att hitta, åtminstone såg vi knappt några...
Vatten är nog bäst att köpa tror jag, kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur det var med kranvattnet där. Fast är man i Rom vid Spanska trappan ska man definivt inte köpa snordyrt vatten av nån försäljare precis ovanför trappan eftersom man kan fylla på sin vattenflaska i fontänen precis nedanför... märkte vi...
Glass däremot ska man definitivt köpa i italien!!! Mmm... finns inga som gör så god glass som italienare och i alla möjliga smaker... vattnas i munnen...
När det gäller ställen att besöka så vet inte om jag kan tipsa så mycket tyvärr... I alla fall inte om "sådana där udda ställen dit inga vanliga turister hittar" för vi var mest inriktade på att se sånt man "ska" se... Typ lutande tornet i Pisa (som vi inte fick gå upp i då när vi var där, men det har väl ändrat på det nu), Rom med allt vad det har med sig typ Fontana di Trevi, Colosseum, Vatikanstaten osv och så Neapel, Vesuvius (som inte var mer än ett vanligt berg med ett "grustag" på toppen tyckte vi...), Pompeiji, Verona, Venedig osv... Var i och för sig på ett häftigt litet ställe på östkusten med makalösa klippstränder men det kommer jag förstås inte ihåg vad det hette heller nu förstås... Kan kolla upp det iofs om nån är intresserad.
Nu verkar det ju inte som om ni hade tänkt åka till Grekland nåt, men om det är nån som läser dethär och tänkt göra det så skulle jag starkt rekommendera att lägga några hundralappar extra på att ta en annan färja från Italien än den som ingår i tågluffarkorten. Såvida man inte tycker att det är väldigt skojigt att sitta på en skitig gammal rosthög i nästan 24 timmar och försöka sova på däck samtidigt som holländska och amerikanska tågluffare roar sig med att parta loss till förra sommarens hitlåtar in på småtimmarna... Man kan i och för sig få en schysst solbränna som sitter i ett par år eftersom man inte har så mycket annat att göra på färjan än att bränna upp sin stackars skandinaviska hud... Observera också att färjan dessutom bara går en gång vartannat dygn så det är en god ide att vara där vid rätt tidpunkt... Helst ska man låta bli att vara sen till färjan också så man slipper springa dit och snubbla på vägen och slå upp knät som jag gjorde... Blev en jättefin blek fyrkant på knät efter plåstret sen som man nästan kan se fortfarande om man har lite fantasi...
Tåg i Grekland är ju sen också ett ämne för sig (de har manuellt skötta tågbommar t ex!! Det ni! Skulle skapa arbetstillfällen i Sverige det...) men nu skulle ni ju inte till Grekland så nu får jag väl ge mig i mitt frossande i gamla minnen...
Lite tips om packning bara... Reselakan till vandrarhemmen (alt. påsklakan att krypa in i) är bra att ha. Enda gången vi hade behövt sovsäck var väl på dendär satans båten, men bor man som oss enbart på vandrarhem så är reselakan bättre.
I övrigt så går det nog att få en hel del tips från lättviktspackningsdiskussionerna här... Jag hade t ex med mig en Packtowel - mycket bekvämt eftersom den torkar snabbt utanpå ryggsäcken.
Jag hade en liten dagstursryggsäck på som jag kunde låsa igen med ett hänglås. Praktiskt för värdesaker, stoppar i alla fall ficktjuven litegrann, dock inte väskryckaren... ja och så hjälper det ju inte om man har kameran framme som jag hade i Vatikanstaten... Som tur var hade vi alla fall varsin kamera med oss så vi fick lite bilder kvar i alla fall. Hade en jättebra "värdesaksficka" eller vad det nu heter från Vaude också som jag hade innanför plaggen på maggen.
Ta inte med för mycket kläder. Mycket roligare att köpa nya... Ett par sandaler och ett par gympaskor hade jag i skoväg. Bra med gympadojor när man skulle gå på glaciärer i Schweiz... lite halt bara...
Tunna regnkläder som får fungera som jacka om det skulle behövas. Tidpunkten vi åkte var det dock mest på hög höjd i Alperna man behövde nåt varmt på sig (juli-augusti). Men det kan ju bli lite kyligt på kvällarna överallt förstås.
Ja du.... Det blev endel dethär... Men jag skulle kunna skriva mycket mer också så är det något mer du undrar så är det bara att fråga igen!! Är himla kul att dela med sig av sina erfarenheter faktiskt!
Kolla in
http://www.interrailer.com/ för mer tips oxå.
Hoppas du får en riktigt trevlig resa!!
Ciao!!