Tafsmaterial – Ris & Ros i vintermörkret

Idén med denna tråd är att utröna vilket fabrikat utsidanpanelen anser att man skall välja till sin hemma-knytna tafs. Mitt intresse kommer ur att jag är olycklig ägare till en spole 0.50mm Vision Tippet Extreme, vilken beter sig som en telefonsladd i fjäderstål. I klenare dimensioner är Vision ok, men i grov-änden vill jag ha tips inför nästa köp!

maskon; sa:
Idén med denna tråd är att utröna vilket fabrikat utsidanpanelen anser att man skall välja till sin hemma-knytna tafs. Mitt intresse kommer ur att jag är olycklig ägare till en spole 0.50mm Vision Tippet Extreme, vilken beter sig som en telefonsladd i fjäderstål. I klenare dimensioner är Vision ok, men i grov-änden vill jag ha tips inför nästa köp!

För laxfisket med grövre dimesioner på tafsmaterialet så använder jag Orvis-tafsmaterial, det finns ingen speciell tanke bekom valet.. Dock så funkar det väldigt bra och jag har fortsatt att köpa just Orvis.

Jag tror mer att problemet ligger i hur man förvarar den färdiga tafsen, sitter den på en "små"spolig rulle så e det klart att det blir linminne..

Orvis

Instämmer med föregående talare. Orvis är mycket bra. Jag gillar att deras tafsmaterial (såväl tunt som grovt) är ganska stumt, men det är väl kanske personligt.

Dessutom är det starkt så du behöver inte 0.50 såvida om du inte är ute efter de *absolut* största laxarna.

Peppe

Jag är osäker på..

vad du menar med "hemmaknuten tafs".
Men för att förklara hur jag brukar arrangera det hela så har jag en ögla längst ut på fluglinan. I denna ögla kopplar jag en flättafs som har öglor i bägge ändarna. Denna flättafs kan vara flytande-långsamsjunkande-sjunkande beroende på fiskesituation.
I änden på denna flättafs sätter jag det som en del kallar spets,jag kallar det för flugtafs.

Till denna flugtafs brukar jag andvända "Stroft GTM" i olika tjocklekar. Det brukar vara 0,10-0,20mm jag har med mig.
När jag har varit ute och fiskat så har det hänt att mitt tafsmaterial tagit slut eller glömts i baslägret. Då har jag tiggt till mig material av mina fiskekamrater,och dom har haft alla möjliga fabrikat: LOOP, VISION, RIO,osv...
Men jag har aldrig märkt någon skillnad mellan dom olika fabrikaten.

Det som har märkts stor skillnad på är däremot om någon har gammalt tafsmaterial. Det brukar vara väldigt svårt att få det rakt hur man än sliter och drar för att sträcka det.
Men även färskt tafsmaterial brukar behöva en liten sträckning för att bli rakt.

Telefonsladdsliknande fluglinor och tafsar är skitjobbigt att fiska med tycker jag!!

//Göran

Mina tafsar knyts av vanlig nylonlina i flera steg, av successivt avtagande dimension. Ofta i 5-6 delar. En bra övergång från fluglinan krävs då minst 0,5mm nylon. Recept för den hugade finns i mängder & är oftast mycket personliga. Se tex. http://www.flugfiskesidan.com/html/001_01_01.htm där också argumenten för en hemma-knuten framför en taperad beskrivs. Teorin att telesladden skulle bero på ålder låter högst sannolik. Tråkigt nog finns inte datummärkning på den aktuella spolen. Jag är dock härvidlag tillräckligt less på Vision för att nästa gång testa tex. Orvis. Tackar för synpunkterna!

Undran?

Vad är överhuvudtaget vitsen med att knyta egna tafsar?

De finns ju färdiga, taperade i olika längder och grovlekar.

Är det möjligen så, att varje fluga får sin egen tafs?

/Björn

Re: Undran?

Graip; sa:
Vad är överhuvudtaget vitsen med att knyta egna tafsar?

De finns ju färdiga, taperade i olika längder och grovlekar.
Vitsen med knuten?
Inte helt enkelt att förklara, ens för en fysiker... Jag upplever dock att presentationen blir snyggare och vad det beror på verkar de flesta experter vara överens om. Det finns beskrivet bl.a. på den sida jag länkade till tidigare. Såg senare att det inte var en direktlänk, så du måste klicka på utrustning - flugtafsar - luftbromsar.

Graip; sa:
Är det möjligen så, att varje fluga får sin egen tafs?

Jo, nästan :)
I alla fall fiskar jag inte en Muddler i strl. 6 med samma tafs som en liten fjädermyggskläckare strl 18. Detta beror inte på att jag förväntar mej få större fisk på muddlern, utan på flugans tyngd och i viss mån dess geometri. En fråga om presentation alltså!

Små och stora flugor

Jo tack Markus, siten tillhör en av mina favoriter.

Att taperingen har sin betydelse, är vi nog alla ense om, men hur stor betydelse har det i praktiken, om du kör med en färdigköpt öringtafs?

Spetsen (knytbiten) som oftast ligger på 1/2 - 1 meter, har ju då (absolut) en oerhörd betydelse.

Har läst att en del älskar knutarna för att tafsen lägger ut snyggare och andra menar åter att fisken ser knutarna och hur de ger mönster i vattnet, värdelöst.

/Björn

Re: Små och stora flugor

Graip; sa:
Jo tack Markus, siten tillhör en av mina favoriter.

Att taperingen har sin betydelse, är vi nog alla ense om, men hur stor betydelse har det i praktiken, om du kör med en färdigköpt öringtafs?

Spetsen (knytbiten) som oftast ligger på 1/2 - 1 meter, har ju då (absolut) en oerhörd betydelse.

Har läst att en del älskar knutarna för att tafsen lägger ut snyggare och andra menar åter att fisken ser knutarna och hur de ger mönster i vattnet, värdelöst.

/Björn

Storleken kan faktiskt betyda en hel del,men i det här fallet är det nog tjockleken som avgör det hela!!

Jag tror knappast att det är knutarna i sig som Markus är ute efter. Utan att det handlar om koniciteten(taperingen) som i princip kan varieras i det oändliga när man knåpar ihop tafsarna själv.
Knutarna försöker man väl att göra så omärkliga som möjligt?
Medans vi som köper färdiga får hålla tillgodo med vad tillverkarna anser att det går att sälja.

Spetsen/flugtafsen brukar jag variera i längd mellan 0,5-1.5meter,beroende på flugans vikt/storlek och vind....o.s.v...

//Göran

Att välja mellan knyt- eller heldragen tafs är ju lite som att välja mellan Saab eller Opel - same shit, but different colour. Flätad tafs är inte heller fel i rätt sammanhang…

Hrmm...

efter ha läst vad som står om knytafsar i länken du bifogade ditt inlägg så ser jag att knutarna tydligen har stor betydelse. Mycket intressanta teorier i detta ämne!
Jag får lov att revidera min tidigare uppfattning angående knutarnas betydelse.

Om man vill fiska med en liten torris, flyter denna typ av tafsar med hjälp av ytspänningen eller....?

Hur sätter man ihop tafsen med fluglinan?

//Göran,som blev nyfiken på detta.

[Ändrat av Göran C 2002-12-20 kl 19:32]

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg