Täta tältsömmarna innifrån eller utifrån?

Har köpt ett Exped Orion Extreme och blev rådd av Exped att täta sömmarna.
Jag kommer att göra egen tätning med alkylatbensin+silikon.
Någon som har förslag på hur jag ska gå tillväga?
Ska jag täta utifrån eller innifrån eller rentav båda?
Vilken blandning bensin/silikon är lagom?
 
Pensla utifrån. Det kan ju hända att insidan är PU-behandlad och då ska du nog inte använda en silikonbaserad tätning. Om inte PU så går det såklart bra att täta båda sidorna med samma.
 
Jag spädde ca 1:4 (silikon:kem. ren bensin) när jag sömtätade. Det ska vara simmigt, men helst inte droppa. Jag hade valt att göra insidan, men det är nog en smaksak.
 
1500 kr..? En tub för 100 kr.

Du kanske inte riktigt förstod resonemanget.

Om tältet ska tätas på fabriken så kostar det sömtätning plus lite arbetstid för fabriken.

På det får konsumenten sen betala en massa skatt, moms, marginal osv. Det blir alltså billigare för konsumenten att köpa tuben och göra det själv, eftersom man då slipper betala en massa marginal.
 
Du kanske inte riktigt förstod resonemanget.

Om tältet ska tätas på fabriken så kostar det sömtätning plus lite arbetstid för fabriken.

På det får konsumenten sen betala en massa skatt, moms, marginal osv. Det blir alltså billigare för konsumenten att köpa tuben och göra det själv, eftersom man då slipper betala en massa marginal.

Naturligtvis, men det gäller ju precis allt som man köper så länge det är sånt man även kan göra själv.
 
Då var det gjort. Blandade ca 1:4 silikon(alkylatbensin.
Valde att koppla bort innertältet och täta sömmarna från insidan,
mest för att dölja den kosmetiska förändringen, sen gissar jag att det håller längre pga mindre slitage. Fick spä blandningen med mer bensin 2-3 gånger då det dunstade snabbt och blev för tjockt. Låter tältet stå uppe tills imorgon för torkning, men det verkar bli bra.
 
Hur gick det?

Är nu lite nyfiken. Har själv ett Orion och överväger att täta. Har du hunnit att testa resultatet? Skulle gärna höra om dina erfarenheter både före och efter (då jag inte hunnit testa mitt tält i tungt regn ännu). Fick du rekomendationer direkt från Exped?
Aja, som du märker vill jag veta så mycket som möjligt innan jag börjar grejja.
Tack på förhand!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Lurad på blocket / täta golv Bo och sova 55
Stordrulen Täta sömmar eller inte Bo och sova 13
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
sladdis täta tältgolv Bo och sova 5

Liknande trådar