Täta sömmar eller inte

Fick just hem mitt Helsport ringstind 2 från Norge.
Ska upp på 10-12 dagars fjälltur i trakterna kring lundörrsfjällen snart.

Behöver seam sealern som följer med användas, eller ska man skippa det ?
Har inte haft något siliconeinpregnerat tält tidigare så jag har ingen uppfattning
hur mycket sömmarna kommer att läcka vid busväder.

Någon droppe är ju ok, men man vill ju inte att det ska regna in för mycket.

Vad tycker ni som testat Helsport eller tält med samma typ av duk ?

Beroende av vilken typ av tråd de har använt till sömmarna kommer det att läcka in pyttelite eller nästan ingenting, nylon=pyttelite eller ren bomull/nylon med bomullskärna=nästan ingenting. Att ta med och mecka med ute i fält verkar rätt lönlöst, det har en viss torktid och regnar det så...inte ska man packa upp/ner tältet heller.

Gör det hemma nu eller låt denna tur avgöra om du tycker det ens behövs är mitt råd.

Tråden är bomullsomspunnen nylon.
Självklart var tanken att täta här hemma när tältet är rent torrt och nytt,
om det anses behövas.

Hemma efter en tiodagars fjällvandring i varierande väder.
Tätade inte sömmarna innan avfärd och det var heller inte nädvändigt.
Läckte inget...om någom undrar över samma sak.

Det vanliga är väl att det börjar läcka först när tältet använts ett tag.
Sömmarna töjs ut efter lite påfrestningar och då börjar mikroläckaget.

Då kan man ju täta. :)

/Peter

Kan man inte helt enkelt ta med seamsealern på turen och göra det nån dag när man har lite tid över, om man märker att det behövs?
Eller är det mot lättpackningsfilosofin, seamsealern kanske räknas som en bra-att-ha-sak..

eller sak som kan kladda ner allt...
blev lite olycklig när en limtub gick sönder och kleggade ihop bland annat multitången. =(
fast packar man den noga borde det ju va lugnt =)

Senast jag tätade ett nytt tält tog det 3 dygn på sig att sluta klibba, i torkrummet hemma. Inte helt perfekt för fältbruk m a o. Men tätt blev det.
Före seamsealerns tid tätade vi sömmarna med glidvax, det såg inte grannt ut men det höll länge. Torktiden var i minutenklassen.
Tror det är bättre att tätat en gång för mycket.

Senast jag tätade ett nytt tält tog det 3 dygn på sig att sluta klibba, i torkrummet hemma. Inte helt perfekt för fältbruk m a o. Men tätt blev det.
Före seamsealerns tid tätade vi sömmarna med glidvax, det såg inte grannt ut men det höll länge. Torktiden var i minutenklassen.
Tror det är bättre att tätat en gång för mycket.

En silikontätning ska absolut inte torka i torkrummet eftersom den behöver fukt för att härda ;)
Späd den gärna med bensin (eller motsvarande) så den dels torkar fortare och dels tränger in djupare i sömmarna.

/Peter

En silikontätning ska absolut inte torka i torkrummet eftersom den behöver fukt för att härda ;)
Späd den gärna med bensin (eller motsvarande) så den dels torkar fortare och dels tränger in djupare i sömmarna.

/Peter

så det är bara att se till att stänga ventilerna ltie så det blir kondens på tältet, sen är det lagom fuktigt för att det ska härda blixtsnabbt? :D Woohoo!

Jag fick seamseala mitt Ringstind 1 efter första vandringen. Efter långvarigt regnande droppade det in dels genom en av de längsgående sömmarna så det låg vatten på innertältet. Liten pöl, bara att låta rinna av. Men ett innertält pallar inte sådant hur mycket som helst. Läckte också in genom sömmen där bågen går. Irriterande med dropp där man lagar maten, fixar med grejer. Kom en och annan drope här och där. När tältet stått i hård vind några gånger har sömmar ofta vidgat sig, om de nu töjer sig. Bra att seamseala med siliconbaserade medlet. Ofärgat, smidigt, elastiskt, håller länge, i motsats til Grangers som torkar ihop och gulnar på ett år.

Bara att smälla up tältet och seamseala rubbet, varenda söm inifrån, är mitt råd. Sedan är det gjort.

Raskesven

Konstigt att det kan skilja så på två tält av samma fabrikat och modell ?
Hade iofs inga flerdagarsregn men väl ihållande skurar med och utan blåst utan att det läckte.
Jag väntar med min sömtätning iaf.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flygare69 Täta tältsömmarna innifrån eller utifrån? Bo och sova 21
danisko Lurad på blocket / täta golv Bo och sova 55
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
sladdis täta tältgolv Bo och sova 5
tretrop Franskt canvas tält, limma sömmar ? Bo och sova 2
bionicon Tätning av sömmar? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg