Täta dem till max, hur? Lundhags + Nikwax

Jag vet att det finns en miljon trådar om det här men lite specifik hjälp vore på sin plats just nu.

Har precis inhandlat ett par svindyra Lundhags Syncro och Nikwax för nubuck/mocka (och siliconolja).

1. Jag vill ha kängorna så täta de bara kan bli, kan jag behandla dem med Nikwaxet typ varje dag i flera veckor?! Eller tar kängorna stryk på något sätt då?Tänkte väl framförallt smörja in sömmarna, fullnarvet kanske blir mättat/fult/dåligt.

2. Då jag tar vax på "det bruna på plösen" så går det inte alls in i lädret. Bör jag ha skofett istället just här?

3. Nikwaxet känns väldigt vattnigt, ska det vara så? Vax för mig är trögflytande, hjälper verkligen det här? :)

4. Hur kan de vara så dyra då det varken är foder, Goretex eller några andra finesser? Har de lurat på mig en förklädd M90-känga? :)

Kanske dumma frågor men jag frågar hellre än att soppar till det! Tack för ev. hjälp!

avslutad210712

Gäst
Jag kör med Lundhags lädersmorning någon gång per år, kör också med Snowseal (möjligen snoseal) som är ett hårt wax som jag smälter i varmvatten och sen stryker på framförallt på sömmarna och sen kör jag Nikwax någon gång när jag har bråttom eller eventuellt har jag det med mig om det handlar om lite längre vandringar.

Jag kör med Lundhags lädersmorning någon gång per år, kör också med Snowseal (möjligen snoseal) som är ett hårt wax som jag smälter i varmvatten och sen stryker på framförallt på sömmarna och sen kör jag Nikwax någon gång när jag har bråttom eller eventuellt har jag det med mig om det handlar om lite längre vandringar.

Hej Zeb! Låter som ett bra tips att ha hårt vax till sömmarna som grund och sen "finsmörja" med Nikwaxet. Tack!

Nikwax

Jag har själv ett par Meindl vakuum som jag kört med Nikwax men har även testat på andra kängor...

Det jag gör är att smörja ganska tjockt eller flera gånger på kängan och sedan med hårtorken värma kängan på långt avstånd och sakta så vaxet bli blankt och smälter försiktigt.. det får ju inte vara så varmt att lädret tar stryk.. men det känner man ju när man håller i kängan

Det har funkat bra för mig och kängorna blir vattentät och håller länge.

/Krister

Jag fick svar av Lundhags själva och kör på den här setupen efter att jag blivit less pga blöta fötter i mina Synchro... Efter tre dagar i surmyrar och regn så var kängorna helt mättade med vatten. Torkade vid elden på kvällen och fettade in med Lundhags eget skofett men det hjälpte inte många hundra meter.

Hade då bara använt tubvaxet nedan två gånger men nu efter att ha kört med burkvaxet ett par omgångar så är de extremt vattenavstötande. Skofett skrev Inga-Lill Lundhag att man bara ska köra med ca en gång per år pga att kängorna blir mjuka av fett. Har inte mailet här så jag kan kopiera precis vad som skrevs.

Vaxar flödigt med den här hemma. Det är ett hårdvax tror jag men är inte särskilt hårt, snarare tvärt om. Jag lyckades inte få in så mycket som jag trodde i skon. Det gick faktiskt nästan sämre med att värma med hårtork jämför med att gnugga in med fingarna. Kängorna blir inte så snygga direkt om man nu bryr sig men täta.
31522.jpg

Tar med den här tuben ut i busken och vaxar vid behov.
31523.jpg

PS. Nu i efterhand så skulle jag bara ha köpt burkvaxet. Fick ett dåligt tips om tubvaxet när jag köpte kängorna så jag får väl använda upp den.

Kanon Niklas, tack för tipset. Såklart extra mycket värt då du använder (och haft problem med) samma modell som jag köpt.

Så, sammanfattningsvis: Nikwax burkvax så mycket som möjligt och fett endast en gång om året. Att de blir fula med vaxet gör inte så mycket - hellre täta än snygga.

Tackar!

Yes box! Notera att det var skit bakom spakarna till viss (att jag blev blöt) del då jag inte fattat att man bör ge dem nån rejäl omgång med bra/rätt vax innan man ger sig ut. Vi hade superväder i Sarek och korta vad och sånt gick ju bra men rotblöta i flera dagar gick ej fick jag lära den hårda vägen.

Yes box! Notera att det var skit bakom spakarna till viss (att jag blev blöt) del då jag inte fattat att man bör ge dem nån rejäl omgång med bra/rätt vax innan man ger sig ut. Vi hade superväder i Sarek och korta vad och sånt gick ju bra men rotblöta i flera dagar gick ej fick jag lära den hårda vägen.

Ok, schysst att du försöker få mig att slippa en jobbig förstagångstur iaf! :)

har alltid en filmburk med skovax och har som morgonrutin att smörja in kängorna med. Men det är kanske onödigt att påtala som en god rutin att hålla vätan ute. Är man i surmyrar en hel dag så är det någ stövlar som gäller om man skall vara 1000%igt torr antar jag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iwalkalonelyroad Låga, täta, fiskeskor för sommarbruk Kläder 0
gundj Tunna, täta handskar? Kläder 12
Kristerus Täta skalkängor Kläder 7
Grusbus Täta kängor? Kläder 11
UnderEnTarp Hjälp att hitta breda gympaskor till min sambo! Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg