Jag har lite erfarenheter av hur det kan bli när man inte vet hur ens intresse kommer att utvecklas...
Jag började med en VKV Lisa vilket är en skön kajak att paddla med i åar och insjöar. Jag gillade att man kunde ta isär paddeln, sätta på flottörer och använda kajaken som en flytande badbrygga. Men sen började jag ta mig ut i lite öppnare vatten och samtidigt blev intresserad av teknisk paddling (rollar, stötningar osv). Då är ju inte Lisa en optimal kajak direkt. Den såldes...
Då blev det en rundbottnad havskajak med roder. Vattentäta skott är ju en fördel och den var rätt trevlig att leka i. Efter att ha haft den ett tag och gjort en del turer så paddlade jag från Grisslehamn till Eckerö på Åland, tur och retur. Den turen lärde mig hata roder. Sträckan från Märket in till Eckerö paddlades med nästan full roderutslag hela vägen. Inga skönt att paddla flera timmar med ena foten konstant nedtryckt. Tog jag upp den för en sekund blåstes jag ur kurs omedelbart, och inte var det några starka vindar inte. Jag såg inte fram emot returfärden dagen efter men belönades med en helt vindfri dag... ibland har man tur! Den såldes...
Ok, köpa ny kajak med skädda? Men vänta nu, jag bor i Sthlm och har kajaken ganska centralt, det är inte så billigt. Visst, skönt att kunna cykla till kajakplatsen och bära ned den till bryggan, men jäkligt jobbigt när jag skulle paddla någon annanstans. Behöver jag äga en kajak? Nu hyr jag vid behov istället. Jag slipper hålla på med bökiga lyft och takräcken, och hyr där jag vill paddla istället. Visst är jag begränsad till att sjösätta vid uthyrningplatser, men flera gånger jag varit ute på längre turer med andra har jag fått göra det ändå eftersom någon i sällskapet behövt hyra...
Kort och gått, jag behöver ingen egen kajak... det tog bara ett bra tag att komma underfund med det.